SP Boxtel onderzoekt ouderbijdrage

6 oktober 2008

SP Boxtel onderzoekt ouderbijdrage

De SP onderzoekt hoe scholen in het basisonderwijs en het middelbaar onderwijs omgaan met de ouderbijdrage en roept ouders op daarbij te helpen door ervaringen te melden, via deze website.

De vrijwillige ouderbijdrage in het onderwijs kan behoorlijk oplopen, tot een paar honderd euro per jaar. Niet alle scholen zeggen dat de ouderbijdrage een vrijwillige bijdrage is. Daardoor worden ouders onterecht met hoge kosten geconfronteerd. Dat mag niet, want het basis- en voortgezet onderwijs dienen vrij toegankelijk te zijn. Bovendien is het zeer onwenselijk als kinderen van bepaalde activiteiten worden uitgesloten omdat ouders de ouderbijdrage niet kunnen betalen.

In het onderzoek wordt ook gevraagd welk bedrag de school rekent voor de schoolboeken. In december krijgen ouders daarvoor ruim 300 euro op hun rekening gestort. Omdat dit een gemiddelde betreft, worden veel ouders alsnog met hoge kosten geconfronteerd. Als de schoolboeken duurder zijn dan 308 euro, moeten ouders de meerkosten zelf bijbetalen.

SP-raadslid Nick Geerlings verduidelijkt dat de actie onderdeel uitmaakt van een landelijk onderzoek: ‘De SP heeft eerder ook al onderzoek gedaan naar de ‘vrijwillige’ ouderbijdrage. Toen is geconstateerd dat die vrijwillig bedoelde bijdrage, vaak als vaststaand gegeven bij ouders wordt neergelegd. Landelijk doen we daar nu weer onderzoek naar en ook via de Boxtelse website kunnen ouders reageren.’

Vul hier de vragenlijst in over de ouderbijdrage.

SP landelijk: Onderzoek naar ouderbijdrage op scholen.
SP landelijk: Extra informatie over de actie onderzoek ouderbijdrage.