SP deelt pamfletten uit bij de WSD

28 oktober 2008

SP deelt pamfletten uit bij de WSD

Vanmorgen hebben SP-raadslid Nick Geerlings en bestuurslid Willem van Meurs pamfletten uitgedeeld aan werknemers van de WSD. Begin oktober kwam de ‘commissie De Vries’ met een advies voor de regering over de toekomst van de sociale werkvoorziening. De Tweede Kamer moet daarover nog beslissen. Via het pamflet vraagt de SP de mening van de werknemers.

Pamfletten uitdelen buj WSD
SP-raadslid Nick Geerlings deelt pamfletten uit bij de WSD

Het advies van de commissie De Vries betekent niet veel goeds voor gehandicapten die in de toekomst in de sociale werkvoorziening terechtkomen. Zij zullen onder andere genoegen moeten nemen met slechtere arbeidsvoorwaarden, waaronder een lager salaris. Bovendien wordt dan de sociale werkvoorziening ook opengesteld voor andere groepen dan gehandicapten, waardoor het nog maar de vraag is of op termijn de meest kwetsbare werknemers nog wel in de sociale werkvoorziening werkzaam kunnen blijven.

Standpunt SP
De SP vindt dat als iemand werkt naar vermogen, daar ook gewoon voor betaald moet krijgen, dus: handen af van de CAO. Verder is de WSW (Wet Sociale Werkvoorziening) voor mensen met een handicap en niet voor andere groepen. De lange wachttijd moet voorbij zijn. De SP wil daarom dar grote werkgevers/bazen verplicht voor een deel WSW’ers in dienst nemen voor nuttig werk. Ook wil de SP dat het werk beter wordt aangepast aan de mensen en dat er betere werkleiders komen. Daarvoor moeten er kleinere groepen in de werkplaatsen komen. De WSW’er behoudt het recht op aangepast werk, waarbij rekening gehouden wordt met zijn/haar handicap. Het sociale moet voorop staan.

SP vraagt werknemers om te reageren
In het pamflet vraag de SP aan de werknemers om te reageren op de standpunten van de SP en te melden wat er volgens hen dient te gebeuren. Dit kan via de website www.wswplein.nl. Ook kan een bericht gemaild worden naar het SP Tweede Kamerlid Paul Lempens: wsw@sp.nl. Een derde mogelijkheid is om te bellen of te schrijven naar de SP-afdeling Boxtel: telefoon 676058, postadres: Breukelsestraat 126, 5281 HG Boxtel.

Op de koffie bij directeur Simons van de WSD
Na het uitdelen van de pamfletten werden beide SP’ers door algemeen directeur van de WSD Simons uitgenodigd op de koffie. Ongeveer drie kwartier is onder het genot van een kopje koffie gediscussieerd over de WSW en het rapport van de commissie De Vries. Simons gaf aan dat hij het in het geheel genomen wel eens is met de uitgangspunten van de SP in deze discussie en zei dat hij bezorgd is over mogelijke toekomstige ontwikkelingen met betrekking tot de sociale werkvoorziening. De algemeen directeur gaf verder aan dat hij hierover graag met SP Tweede Kamerlid Paul Lempens wil overleggen.

Pamflet WSW.