St. Joseph stopt met in rekening brengen wachtlijstbelasting

15 oktober 2008

St. Joseph stopt met in rekening brengen wachtlijstbelasting

De Boxtelse SP-fractie heeft enige tijd geleden bij St. Joseph aan de bel getrokken, om een einde te maken aan het in rekening brengen van zogenaamde wachtlijstbelasting bij woningzoekenden. Gisteren verklaarde St. Joseph-directeur Rob Dekker dat de wachtlijstbelasting zal verdwijnen en nu al niet meer in rekening wordt gebracht.

Gisteren vergaderde de commissie Ruimtelijke Zaken over de Boxtelse woonvisie voor de komende jaren. De SP-fractie stelde vragen over het woningtoewijzingsbeleid, dat dit jaar ter discussie zal worden gesteld. Op dit moment heeft St. Joseph een wachtlijst van bijna 3.500 woningzoekenden. De SP opende hier eerder al het debat over, waarbij de Boxtelse fractie er bij woonstichting St. Joseph op aandrong om niet langer administratiekosten voor inschrijving en herinschrijving in rekening te brengen.

Fractievoorzitter Eric van den Broek daarover: 'In feite betalen woningzoekenden er nu voor, om op een wachtlijst te mogen staan. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.'

Directeur Dekker was het met de SP eens: 'Het innen van wachtlijstbelasting kan natuurlijk nooit een doel op zich zijn. Wij zien eigenlijk veel meer in een systeem, waarbij woningzoekenden pas administratiekosten betalen op het moment dat er een woning toegewezen is. Dan doen we echt boter bij de vis en dat is dus veel eerlijker.'

De SP-fractie was uiteraard opgetogen over deze verandering van inzicht bij de woonstichting.

Boxtelse SP-fractie stelt wachtlijstbelasting St. Joseph aan de kaak.