Vergunning zondagopenstelling Albert Heijn kan niet geweigerd worden

10 oktober 2008

Vergunning zondagopenstelling Albert Heijn kan niet geweigerd worden

Afgelopen dinsdag boog de Gemeenteraad zich over de vergunningsprocedure rondom de zondagopenstelling van supermarkt Albert Heijn aan de Prins Hendrikstraat. Uit de discussie bleek dat het Boxtelse college geen juridische middelen had om de vergunning te weigeren.

Het onderwerp stond op de agenda, omdat er vanuit de fractie van Balans een motie was ingediend om de verleende vergunning te heroverwegen. Burgemeester Van Beers legde, evenals in de commissie bestuurlijke zaken van deze maand, nog eens uit dat de vergunningaanvraag niet geweigerd kon worden. Van Beers: 'Ook wij hebben geworsteld met deze aanvraag geworsteld, maar in 1997 heeft de Boxtelse Gemeenteraad een raadsvoorstel aangenomen, waarin geregeld is dat één supermarkt in Boxtel een zondagontheffing aan mag vragen en zodoende op zondag open mag zijn. Tot op heden heeft geen enkele supermarkt daar gebruik van gemaakt, behalve nu Albert Heijn. De ontheffing intrekken is juridisch niet mogelijk. Dat kan alleen als bijvoorbeeld de openbare orde in het geding is, maar dat is hier niet het geval.'

De SP gaf in het debat aan überhaupt niet gelukkig te zijn met de openstelling van supermarkten op zondag. SP-fractievoorzitter Eric van den Broek zei daar het volgende over: 'Wij zijn tegen de openstelling van supermarkten op zondagen. Die ontwikkeling past in de steeds voortdenderende maatschappij, die leidt tot een 24-uurs-economie, waarin mensen 24 uur per dag, 7 dagen in de week in touw zijn. Werknemers van supermarkten en consumenten hebben ook recht op rust. Maar hier ligt een verordening die in 1997 is vastgesteld en waar in dit geval de firma Albert Heijn een vergunningaanvraag op heeft gebaseerd. We kunnen hoog en laag springen, maar op het moment dat er conform die verordening wordt gewerkt hebben we geen poot om op te staan.'

Wel is naar aanleiding van de discussie in de commissie en in de gemeenteraad afgesproken om de zondagopenstelling en het beleid daaromtrent medio volgend jaar te evalueren.