Tienduizend kranten in Boxtel en Oirschot over de kredietcrisis

1 december 2008

Tienduizend kranten in Boxtel en Oirschot over de kredietcrisis

De SP-afdeling Boxtel en de Werkgroep Oirschot verspreiden deze weken huis aan huis 10.000 kranten met het antwoord van de SP op de kredietcrisis. De krant heeft als veelzeggende titel: ‘HET MOET NU ANDERS’.

10.000 kranten
10.000 kranten in het SP-kantoor

Als eerste partij komt de SP met voorstellen om het financiële systeem wezenlijk te veranderen. De krant wordt in een oplage van 1 miljoen door vrijwilligers verspreid. In de krant staan interviews met SP-fractieleider in de Tweede Kamer Agnes Kant en financieel woordvoerder van de SP-fractie Ewout Irrgang. Verder staan er 30 voorstellen in voor hervorming van het financiële stelsel.

Opvallend in de krant is een terugblik op de Algemene Beschouwingen van de SP in de Tweede Kamer in 1998. Daaruit blijkt de vooruitziende blik van Jan Marijnissen. Hij waarschuwde toen al voor de negatieve financiële en economische gevolgen van het neoliberale denken en het marktfundamentalisme. Wat er nu is gebeurd wordt door velen gezien als het gelijk van de SP. In de visie van de SP is de kredietcrisis immers een onderdeel van de crisis van het ongebreidelde en onbegrensde kapitalisme. Dat beperkt zich niet alleen tot de financiële sector, maar is ook te zien op andere terreinen: het voedsel, de energie, het klimaat. Volgens Agnes Kant kunnen daarom wezenlijke veranderingen niet uitblijven en moet het vanaf nu echt anders.

Lees alle dertig voorstellen(pdf) of lees de kredietcrisiskrant : “Het moet nu anders!”(pdf).