Geen ammoniaktransporten meer door Boxtel

21 maart 2009

Geen ammoniaktransporten meer door Boxtel

Het ministerie van VROM heeft deze week via een persbericht laten weten, dat er een definitief akkoord met DSM is gesloten over de beëindiging van de ammoniaktransporten tussen Geleen en IJmuiden. In het convenant is afgesproken dat de ammoniaktransporten uiterlijk per 31 december 2009 definitief worden stopgezet. De SP heeft zich altijd fel verzet tegen de ammoniaktransporten.

In Boxtel is in de afgelopen vijf jaar diverse keren actie gevoerd, via huis-aan-huis-kranten, voorstellen in de Gemeenteraad, een handtekeningenactie en diverse ludieke acties. Onder het motto ‘Rood sein voor de ammoniaktrein’ bracht de SP vijf jaar geleden de transporten voor het eerst onder de aandacht van de toenmalige Burgemeester Van Homelen en Brandweercommandant Derks, door op een ludieke manier een stootblok te plaatsen bij de dubbele overweg. Drie jaar geleden overhandigden SP-Tweede Kamerlid Krista van Velzen en de Boxtelse SP-fractievoorzitter Eric van den Broek nog een petitie aan wethouder Wim van Erp om in regionaal verband tegen de ammoniaktransporten te protesteren.

Met het besluit dat deze week genomen is wordt de grootste ammoniakstroom van gemiddeld 116 treinen per jaar over het traject tussen Geleen en IJmuiden beëindigd. In het akkoord is overeengekomen dat de vestiging in IJmuiden sluit en er dus vanaf eind december 2009 geen ammoniaktransporten meer van en naar IJmuiden plaats zullen vinden. Vorig jaar was al een principe-akkoord met DSM gesloten over de beëindiging van de transporten. De eerdere afspraken zijn nu uitgewerkt en vastgelegd in een definitief akkoord.

SP-fractievoorzitter Eric van den Broek reageert zeer verheugd op het nieuws: ‘Jarenlang heeft de SP in Boxtel, maar ook in andere gemeentes die aan het traject liggen, actie gevoerd. In de afgelopen jaren hebben we daarin steeds meer medestanders gekregen. Hierdoor heeft het maatschappelijk protest richting de overheid en DSM, uiteindelijk dit resultaat opgeleverd. Een geweldig resultaat, de bewoners rondom het spoor in Boxtel kunnen met een geruster hart gaan slapen, nu deze gevaarlijke ammoniaktreinen niet meer door Boxtel denderen. Uiteraard blijven we gevaarlijke transporten door Boxtel in de gaten houden. Niet alleen die per trein, maar ook de transporten via vrachtauto’s. Ons streven is om alle gevaarlijke transporten uit de kernen van Boxtel te weren.’

2006: Rood sein voor de ammoniaktrein.
2004: SP vraagt aandacht college B&W Boxtel voor gevaren rond Ammoniakvervoer.
SP Landelijk: Dossier Ammoniaktrein