Idee Kinderkeurmerk door Scouting Boxtel in de praktijk gebracht

8 juni 2009

Idee Kinderkeurmerk door Scouting Boxtel in de praktijk gebracht

De Boxtelse SP-fractie heeft in de Gemeenteraad al herhaaldelijk gepleit voor de invoering van een Kinderkeurmerk. Dit Kinderkeurmerk is er voor bedoeld dat kinderen zelf de inrichting en de kwaliteit van speeltuinen beoordelen. Vorige week zaterdag bracht Scouting Boxtel dit idee in de praktijk. De Romulus-welpen van Scouting Boxtel (een groep jongens van 7 tot 11 jaar), hebben vorige week zaterdag zes Boxtelse speeltuinen getest.

De welpen werd gevraagd de speeltuinen te beoordelen op veiligheid, het aantal toestellen, onderhoud en schoonheid. De leiding heeft de kwaliteit van de bankjes getest. Het ging om de volgende speeltuinen: Essche Heike (wandelpark Molenwijk), Dufourstraat, Corpus, Houtwerf, Duinendaal en Hoogheem.

Als beste kwam de speeltuin bij Hoogheem uit de bus, op de tweede plaats eindigde het speelterrein aan de Houtwerf. Onvoldoende scoorden de speeltuinen bij Duinendaal en de Corpus.

Over het algemeen scoren de speeltuinen een voldoende (6,5). 'De kinderen vinden de schommels over het algemeen niet veilig. De spectaculaire toestellen zijn favoriet, maar worden ook als onveilig ervaren. Veel afval zijn ze niet tegen gekomen, op schoonheid scoren de speeltuinen een 6, niet slecht maar kan natuurlijk altijd beter', aldus Joris Maas in Brabants Centrum over de testresultaten.

De welpen formuleerden aanbevelingen voor de gemeente, die de speeltuinen moet onderhouden.

SP-fractievoorzitter Eric van den Broek is zeer opgetogen over het initiatief: 'Complimenten aan Scouting Boxtel voor dit initiatief. Dit verdient navolging. Het zou goed zijn als de Gemeente de speeltuinen structureel gaat testen, met de kinderen die de speeltuintjes gebruiken. Wellicht is Scouting Boxtel bereid om daar iets in te betekenen. Wij zullen in ieder geval volgen wat de Gemeente met de aanbevelingen gaat doen.'

College van B&W positief over plannen Kinderkeurmerk.
Boxtelse SP-fractie wil Kinderkeurmerk.