De Raad van State over de geluidsruimtes op Welschap

10 juli 2009

De Raad van State over de geluidsruimtes op Welschap

Anders dan de pers wil doen geloven is er nog geen uitspraak van de Raad van State over de militaire luchthaven Welschap. Wel wordt meer en meer duidelijk dat ambities van de militaire en burgerluchtvaart elkaar bijten.

Geluidsruimte
De Brabantse Milieu Federatie (BMF), de belangenvereniging Omwonenden Welschap (BOW), en de gemeentebesturen van Veldhoven en Son en Breugel voeren bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (RvS) een rechtszaak tegen het Aanwijzingsbesluit voor de militaire luchthaven. Daarin stelde het kabinet de geluidsruimte voor het vliegveld vast op 22 km2 (wat betekent de oppervlakte op de grond, waarbinnen de geluidshinder meer dan 35 Kosten eenheden is). Van die geluidsruimte is 4,74 km2 bestemd voor de burgerluchtvaart op Eindhoven Airport.
Wat Defensie feitelijk gebruikt is geheim, maar wordt op ca 3 km2 geschat. Eindhoven Airport vloog in 2008 2,65 km2 vol. Er ligt dus een lap ongebruikte geluidsruimte, waar verlekkerd naar gekeken wordt.

Nog geen uitspraak
Anders dan de pers wil doen geloven, is er nog geen officiële uitspraak van de Raad van State. Wel heeft de Staatsraad aan het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) verzocht door te rekenen wat de gevolgen van een bepaalde berekeningwijze zou zijn. Dat doet die voorzitter natuurlijk niet zomaar en het is goed gebruik dat de uitspraak richting de tussenstap gaat, maar de tussenstap is geen einduitspraak.

Tussenstap
In de tussenstap verzoekt de RvS om voor het militaire deel het volgende scenario door te rekenen: neem de geluidsruimte van 2007, tel daar 5% bij op en voeg daar de stationnering van een squadron F16’s aan toe gedurende een half jaar. Voor het civiele deel: neem de geluidsruimte van 2007 en voeg daar 12,5% aan toe.
De uitkomst van de eerste berekening levert Defensie ca 13 km2 op, en Eindhoven Airport 4,1 km2.

Defensie klaagt
Defensie is hier bepaald niet blij mee. In een brief aan de RvS in reactie op de tussenstap klagen zij steen en been en beweren, dat na een eventuele vernietiging door de RvS het kabinet in een nieuw luchthavenbesluit een nieuwe aanwijzing zal opnemen ter grootte van de vorige. Met andere woorden, een dreigement. Het ligt voor de hand dat de vier procederende instanties op deze zelfde provocatie met eenzelfde antwoord zullen komen. En zo hielden zij elkaar nog lang bezig.
Directeur Meijs van Eindhoven Airport raakte niet in paniek en “wachtte rustig af”, zo meldt het ED.

Als de uiteindelijke uitspraak gelijk is aan de tussenstap, en als Defensie en kabinet daarin berusten, heeft dat interessante gevolgen.

AWACS
Het wordt in elk geval moeilijker om de gevreesde stationnering van Awacs – vliegtuigen op Welschap door te voeren. Of het onmogelijk is, valt nu nog niet te beoordelen. Tijdens een werkbezoek van Provinciale en gedeputeerde Staten aan het vliegveld op vrijdag 3 juli gaf de plaatsvervangend commandant van de basis de gang van zaken, als hierboven geschetst, weer en zei, dat het “op basis van deze richtlijn erg moeilijk zou zijn om AWACS naar Eindhoven te halen”. Op een vraag van Willemieke Arts, Eindhovens SP-lid in Provinciale Staten naar de achterhaaldheid van de technologie, zei de commandant dat het inderdaad heel oude vliegtuigen waren, met motoren die gebaseerd waren op een oude techniek, en die een enorme herrie maakten.

Eindhoven Airport
Met de 4,1 km2 kan Meijs nog jaren vooruit, zolang de bedrijfsvoering op de bestaande voet geschoeid blijft. De bestaande Regionale Overeenkomst staat groei toe, oplopend tot 3,85km2 in 2014, en het praktische gebruik zit daar altijd een eind onder. Luchtvaartfanaten en –lobbyisten die roepen dat de wereld vergaat (en de werkgelegenheid ook), als Eindhoven niet wordt opgestoten in de vaart der volkeren, bestuurd door Ryan Air, moeten iedere keer weer ontnuchterd worden met het gegeven dat de bestaande mogelijkheden tot groei niet eens gebruikt worden.

Alles wordt anders als het kabinet 35.000 vliegbewegingen van Schiphol uit zou plaatsen. Dat betekent een verdrievoudiging en daarmee ook een verdrievoudiging van de bestaande 2,85 km2 maximaal. Komt men op zo’n 9km2 en dat past niet binnen de 4,1 van de RvS. De SP treurt hier niet om!

We zijn benieuwd hoe het verder gaat.

SP start provinciaal initiatief over Awacs – vliegtuigen.