SP wil meer aandacht voor kwetsbare groepen in strategische visie

15 juli 2009

SP wil meer aandacht voor kwetsbare groepen in strategische visie

De Boxtelse SP-fractie heeft in de bijzondere raadsvergadering gisteren gepleit voor meer aandacht voor kwetsbare groepen, zoals arme gezinnen, chronisch zieken en gehandicapten. Aanleiding daarvoor was de besluitvorming rondom de strategische visie, die in de afgelopen maanden met veel Boxtelaren is voorbereid.

Onder de titel 'Boxtel: duurzaam en dynamisch centrum in het Groene Woud', presenteerde de regiegroep strategische visie (waar alle fractievoorzitters van partijen in de Gemeenteraad in zitting hadden), onder voorzitterschap van burgemeester Van Beers een visie voor de komende tien jaar.

De SP-fractie toonde zich tevreden over de grote lijn van de strategische visie, maar vroeg met name extra aandacht voor kwetsbare groepen. Fractievoorzitter Eric van den Broek daarover: 'Wij willen met name aandacht vragen voor de positie van kwetsbare groepen in deze visie, zoals ouderen, chronisch zieken en mensen en gezinnen die in armoede leven. De SP-fractie vindt het jammer dat in de nieuwe visie niet het begrip sociale duurzaamheid staat geformuleerd, zoals dat in de vorige visie wel als uitgangspunt was opgenomen. De SP vindt het belangrijk dat vastgelegd wordt dat iedereen op een volwaardige manier kan deelnemen aan de Boxtelse samenleving. De formulering die opgenomen stond in de vorige visie gaat verder dan de huidige tekst, omdat daar ook met name werd gesteld dat de Gemeente voldoende voorwaarden voor mensen moet creëren, om aan de Boxtelse samenleving te kunnen deelnemen. Vanuit deze visie zullen wij toekomstig beleid beoordelen.'

De SP stemde in met de strategische visie, maar liet via een stemverklaring weten deze vooral te zullen interpreteren met toevoeging van de gemaakte opmerkingen over kwetsbare groepen.

Website Gemeente Boxtel: Als je verder kijkt.