Begroting 2010: Boxtel blijft sociale gemeente

21 september 2009

Begroting 2010: Boxtel blijft sociale gemeente

Ondanks de crisis is het college van B&W er in de begroting van 2010 in geslaagd om de lokale lasten slechts minimaal te verhogen en het sociale beleid in stand te houden. Volgens de SP is dat een prestatie van formaat.

Minimale lastenverhoging
De gemeente Boxtel is er in geslaagd om het tarief van de afvalstoffenheffing met 3% te verlagen. Voor de overige tarieven is een trendmatige aanpassing van 3,75% voorzien. Dit betekent dat de totale lastendruk (OZB, afvalstoffenheffing en rioolrecht) voor een gemiddeld gezin in 2010 slechts minimaal stijgt met 0,9% ten opzichte van 2009. Als je de lokale lasten vergelijkt met negen vergelijkbare gemeenten in Brabant, dan scoort Boxtel als tweede beste na de gemeente Best die de laagste lasten heeft.

Sociaal beleid wordt in stand gehouden
Het minimalbeleid en de sociale uitvoering van de Wmo blijven overeind. De verwachting is dat er door de crisis meer beroep gedaan zal worden op schuldhulpverlening. De gemeente gaat deze service verbeteren, onder andere door de wachttijden terug te dringen.

Zorg
Komend jaar hoopt de gemeente samen met één of meerdere van de elf zorgaanbieders een pilot te kunnen opzetten, waarbij de zorg dichter bij de mensen gebracht wordt, een soort buurtzorg.

Ouderen
Dit jaar is begonnen met het verbeteren van de mobiliteit van ouderen. Vele stoepen en paden worden verbeterd, opstapplaatsen voor de buurtbus zijn aangepast. Daarnaast komt er een plan om het buurtbusnet te verbeteren. En er wordt een project opgezet om ouderen die een ‘niet pluisgevoel’ hebben beter te ondersteunen.

Speelruimteplan in uitvoering
De uitvoeringsplannen zijn vrijwel gereed. Zwaartepunt zijn de wijken Oost en Selissenwal. Komend jaar wordt het verbeteren van de speelmogelijkheden voor de jeugd doorgezet, waarmee ook de mogelijkheden tot ontmoeting in de wijken sterk verbeterd wordt.

Impuls gemeenschapshuizen
Samen met de gemeenschapshuizen en hun gebruikers wordt de laatste hand gelegd aan het versterken van de ontmoetingsfunctie van de gemeenschapshuizen. In de begroting is daarvoor de komende drie jaar 180.000 euro uitgetrokken. En De Rots krijgt 35.000 euro extra subsidie om te voorkomen dat zij in grote financiële problemen komen.

SP trots op begroting
Fractievoorzitter Eric van den Broek over de begroting: ‘Ik ben er trots op dat dit college, met daarin een SP-wethouder, in deze moeilijke tijd erin geslaagd is om de lastenverzwaring voor de burgers te beperken tot het minimum en ook nog het minimabeleid en het Wmo-beleid in stand weet te houden.’