h

Evaluatie Schuldhulpverlening kan rekenen op steun SP

18 september 2009

Evaluatie Schuldhulpverlening kan rekenen op steun SP

In de commissie Maatschappelijke Zaken (Cie MZ) werd de evaluatie besproken van de Schuldhulpverlening in Boxtel, die sinds enkele jaren op een nieuwe manier werkt. SP-er Nick Geerlings: “De cijfers wijzen uit dat de nieuwe aanpak werkt. Er zijn zeker nog verbeterpunten, maar deze worden nu opgepakt en ik verwacht dat deze in het komende jaar zullen verdwijnen.”

Stukken beter als de afgelopen jaren
Uit de notitie blijkt allereerst dat de nieuwe insteek van de gemeente, om ook vooral in te zetten op preventie en voorlichting, duidelijk zijn vruchten afwerpt. De afgelopen jaren 2007 en 2008 waren er duidelijk minder aanvragen voor schuldhulpverlening als in de twee jaren daarvoor, en ook zijn er in die jaren een stuk minder huisuitzettingen en ontruimingen geweest in onze gemeente.

Nick Geerlings: “Dat is een grote verbetering, waar onze gemeente zeer trots op mag zijn. Het aanbieden van de cursus ‘omgaan met geld’ en het geven van voorlichting, bijvoorbeeld ook op scholen, zorgt er duidelijk voor dat mensen minder vaak in de problemen komen. En mocht het toch gebeuren, dan kan het vaker opgelost worden zonder dat mensen dakloos worden of hun spullen kwijtraken aan incassobureaus. Wat ook zeer tot de verbeelding spreekt, is dat het aantal mensen dat na een geslaagd traject opnieuw in de problemen komt, tot vrijwel nul is gedaald. Een grote pluim voor onze gemeente.”

Nu nog verder verbeteren
Er zijn nog wel een aantal dingen die minder goed zijn. Zo is bijvoorbeeld de wachttijd de afgelopen jaren opgelopen tot bijna twee maanden. Er wordt wel een uitzondering gemaakt als de tijd zeer dringt, maar dan nog is het iets waar nog hard aan gewerkt moet worden. In de notitie worden echter verschillende voorstellen gedaan om dit te verminderen, bijvoorbeeld door bij de eerste aanvraag bij bureau wegwijs al meteen een lijst met zaken mee te geven die uitgezocht moeten worden, maar ook wordt er niet uitgesloten dat er extra personeel aangenomen wordt.

Geerlings: “Ik denk dat dit voornamelijk komt, omdat er veel intensiever gewerkt wordt als in voorgaande jaren. Vroeger was het vaak zo dat een cliënt met de directe schulden geholpen werd, terwijl er nu meer gekeken wordt naar hoe mensen in deze situatie terecht zijn gekomen. Daarbij wordt gekeken naar veel meer als alleen de financiële situatie, en dat kost extra tijd. Ik vind het wel goed om te zien dat dit door het bureau schuldhulpverlening zelf ook als een probleem wordt gezien, en dat er een aantal voorstellen gedaan zijn. Het streven is om het komende jaar de wachttijd te halveren.”

Mensen haken te snel af
Iets anders wat opvalt, is dat erg veel mensen tijdens het traject afhaken, vaak al bij het eerste gesprek. De reden hiervan wordt voornamelijk neergelegd bij de grote hoeveelheid dingen die op mensen afkomen bij het aanvragen van een schuldhulp traject.

Nick Geerlings: “Mensen denken vaak dat als je bij de gemeente aanklopt voor schulphulpverlening, je dan meteen een blanco cheque in de handen gedrukt krijgt, en dan je schuld aan de gemeente kan afbetalen in plaats van aan het incassobureau. Dat is niet de bedoeling, omdat er dan niks wordt opgelost. De insteek van onze gemeente is juist om de geldproblemen op te lossen door ervoor te zorgen dat er een verandering komt in het patroon van uitgaven. Alleen op die manier kan je er voor zorgen dat mensen niet vaker in de problemen komen. Natuurlijk wordt er ook gezocht naar extra inkomsten in de vorm van regelingen waarvoor men in aanmerking komt, zoals huur- of zorgtoeslag of bijzondere bijstand, en als blijkt dat er geen andere mogelijkheid is, staat de gemeente ook garant met financiële middelen. Maar mensen worden vooral geholpen bij het op een rijtje krijgen van hun uitgaven en inkomsten.”

“Het blijkt dat veel mensen die financieel in de problemen komen, niet eens precies weten hoe veel geld ze per maand te besteden hebben, en dan is het zo gebeurd dat je te veel gaat uitgeven. Verder wordt er ook gekeken naar andere zaken die invloed hebben op het uitgavepatroon, zoals de thuis situatie, eventuele psychische problemen of verslavingen, en noem zo maar op, en dat is erg confronterend. Ik zou het ook niet fijn vinden als ik verplicht zou worden om mijn hele hebben en houwen aan iemand te moeten vertellen, maar mensen komen ten slotte wel naar de gemeente toe met de vraag om ze uit de brand te helpen. Dat moeten we dan zeker doen, maar we mogen wel verwachten dat mensen er alles aan doen om ervoor te zorgen dat de problemen zich niet herhalen.”

Het komende jaar wordt er, samen met Delta meer op ingezet dat mensen meer gemotiveerd worden om, samen met de medewerkers van het bureau, hun problemen echt op te lossen, zodat mensen minder snel afhaken.

Informatie
Voor meer informatie over schuldhulpverlening in Boxtel kunt u terecht bij bureau wegwijs, op de 5e etage van ziekenhuis Liduina. Openingstijden maandag-vrijdag van 9:00 tot 12:30 en maandag- en donderdagmiddag van 14:00 tot 16:00. Telefoon: (0411)634590.

U bent hier