Handtekeningenactie SP tegen verhoging van de AOW-leeftijd

23 september 2009

Handtekeningenactie SP tegen verhoging van de AOW-leeftijd

SP-vrijwilligers gaan op de vrijdagmarkt en op zaterdag vanaf 13.00 uur handtekeningen ophalen in het kader van de actie ’65 blijft 65’. Daarmee sluit de SP-afdeling Boxtel zich aan bij de landelijke actieweek die ondersteund wordt met radiospotjes en advertenties in de media.

De SP is van mening dat een beschaafd land z’n ouderen hun welverdiende rust moet gunnen. De verhoging van de AOW-leeftijd naar 67 is volgens de partij ongewenst, onzinnig en onnodig. Dat door de vooruitgang meer mensen kunnen genieten van hun oude dag is geen reden om de AOW-leeftijd te verhogen. We leven niet om te werken, maar we werken om te leven. Deze maatregel is helemaal oneerlijk voor de mensen met een laag inkomen. Zij leven gemiddeld korter en hebben eerder een slechte gezondheid. Het aantal mensen dat gezond de AOW haalt zal door de verhoging afnemen. Hierdoor wordt pensioen dus steeds meer iets voor mensen met een hoog inkomen.

De SP stelt dat de AOW-leeftijd niet verhoogd hoeft te worden en dat de AOW betaalbaar is, ook in de toekomst. De groeiende groep 65-plussers zorgen er voor dat de inkomsten uit belastingen over pensioenen fors zullen stijgen. Die belastinginkomsten zijn voldoende om de het stijgende aantal AOW-uitkeringen te betalen. Dat is door velen onderzocht en erkend, onder andere door het Centraal Plan Bureau (CPB), het rekencentrum van de regering zelf.

Vooral voor werklozen tussen de 50 en 65 is het erg lastig om nog aan het werk te komen. Van de 64-jarigen werkt nog maar 13%. Laten we eerst deze groep mensen aan het werk helpen, dat zorgt voor genoeg arbeidskrachten in de toekomst.

De regering wil 4 miljard besparen. Maar er zijn ruim 650.000 55-plussers afhankelijk van een arbeidsongeschiktheids- of werkloosheidsuitkering. Als de AOW-leeftijd verhoogd wordt naar 67 moeten deze uitkeringen ook 2 jaar langer worden doorbetaald.
De SP vindt dat er anders bezuinigd moet worden, bijvoorbeeld op de aanschaf van de JSF of door de hypotheekrenteaftrek voor villa’s boven de miljoen af te schaffen.

Website 65 blijft 65!