SP op de bres voor huurders Spinster en Beukums

28 september 2009

SP op de bres voor huurders Spinster en Beukums

De Boxtelse SP-fractie neemt het in een brief aan het Boxtelse College van B&W op voor de huurdersbelangen van bewoners van De Spinster en De Beukums in wijk Oost. Huurders liggen daar overhoop met particuliere verhuurder VB&T over het onderhoud van de woningen.

De woningen zijn eigendom van verzekeraar Achmea en worden in opdracht van Achmea verhuurd door VB&T Vastgoed Management BV. Jarenlang heeft VB&T niets gedaan aan de vele onderhoudsklachten van bewoners. SP-fractievoorzitter Eric van den Broek licht toe: 'Dan gaat het over klachten als schimmel, vocht, tocht, slechte isolatie, slecht sluitende ramen en deuren, rottende kozijnen. Het energieverbruik in deze woningen ligt dan ook ver boven het gemiddelde.'

Uiteindelijk hebben 78 bewoners zich georganiseerd en zijn naar de Huurcommissie gestapt. De uitspraak van de Huurcommissie van een paar maanden geleden loog er niet om. Bewoners werden in het gelijk gesteld en zolang de klachten niet verholpen zijn mag de verhuurder slechts 40% van de maximale huur in rekening brengen. De regeling geldt met terugwerkende kracht vanaf 1 september 2008. Dat houdt in dat elk van de 78 huurders ongeveer 2500 à 3000 euro teruggekregen hebben van VB&T. En het houdt in dat er een plan moet komen om alle door de Huurcommissie als ernstig aangegeven gebreken te herstellen.

VB&T heeft daarvoor een plan uitgewerkt en wil binnen 2 maanden de gebreken herstellen, om zo de huur weer snel op te kunnen krikken. Dat is bij bewoners in het verkeerde keelgat geschoten. Bewoners vinden dat er meer overleg moet komen en dat 30 jaar achterstallig onderhoud niet even snel binnen 2 maanden verholpen kan worden. Bovendien eisen de huurders onderhoudsplanning voor de toekomst.

De SP heeft aan het College vragen gesteld of de gevolgde procedure ten behoeve van de bouwvergunning wel klopt en of de voorgestelde herstelwerkzaamheden wel voldoen aan de eisen van het bouwbesluit.

Brief aan College van B&W met vragen over onderhoud huurwoningen De Spinster en De Beukums.