Balans in motie beschuldigd van belangenverstrengeling

6 november 2009

Balans in motie beschuldigd van belangenverstrengeling

Oppositiepartij Balans is afgelopen raadsvergadering in een VVD-motie beschuldigd van belangverstrengeling en het voortdurend pleiten voor het eigenbelang.

Verschillende raadsfracties grepen de motie aan om fel tegen Balans van leer te trekken. In de motie werd vooral Balans-raadslid Van der Zanden beschuldigd van belangenverstrengeling. Zo zou hij zijn bestuurfunctie in de boerenorganisatie ZLTO hebben misbruikt om het Bestemmingsplan Buitengebied te vertragen en van tafel te krijgen. Ook de fractie van Balans heeft voortdurend tegen dit plan geageerd.

SP-fractievoorzitter Eric van den Broek reageerde genuanceerd op de mogelijke belangenverstrengeling, maar liet er geen twijfel over bestaan hoe hij tegen de politieke richting van Balans aankijkt. 'Ik heb de gemeentewet en het gedragsprotocol er nog eens op nagekeken en als je daar naar kijkt moet je je afvragen of Van der Zanden de wet overtreedt. En als je daar aan twijfelt, moet je erg uitkijken om dan een politieke discussie aan te gaan. Het gaat om beschuldigingen tegen mensen en dan moet je keihard bewijs hebben over eventuele overtreding van de wet.'

Partij voor rijke mensen
Van den Broek vervolgde zijn betoog met zijn beeld van het opereren van Balans in de Boxtelse raad: 'Een ander punt is natuurlijk hoe de partij in de Raad stelling neemt. Dat is toch vooral op gebied van planologie en dan vooral vanuit de agrarische achterban, een paar rijke mensen in het buitengebied en een aantal ondernemers. En dat is natuurlijk prima, maar dan kan het wel zo zijn dat je als bestuurslid van ZLTO de zweem van belangenverstrengeling over je heen krijgt.'

Eric van den Broek deed richting de Gemeenteraad en raadslid Van der Zanden de suggestie aan de hand, de aantijgingen van de VVD te laten onderzoeken door de rekenkamercommissie: 'Beschuldigingen als deze moet je niet boven de markt laten hangen, dat is niet goed voor de politiek en niet goed voor raadslid Van der Zanden.'

De suggestie van de SP kreeg echter geen bijval. Uiteindelijk trok de VVD haar motie na een korte schorsing in, waardoor het debat toch nog met een sisser afliep.