SP-enquête: bewoners Stationsbuurt ontevreden over leefbaarheid

15 november 2009

SP-enquête: bewoners Stationsbuurt ontevreden over leefbaarheid

Uit de buurtenquête die de SP Hulpdienst heeft gehouden in de Stationsbuurt blijkt dat bewoners in meerderheid ontevreden zijn over de leefbaarheid van hun buurt. De SP zal het rapport overhandigen aan gemeente en Sint Joseph en hun vragen maatregelen te treffen om de leefbaarheid te verbeteren. De SP zal een folder met de uitkomsten huis aan huis verspreiden om de bewoners te informeren.

Uitslag enquête
Tevredenheid is er alleen over het niveau van de algemene voorzieningen (84%). In meerderheid is er ontevredenheid over de aanwezigheid van overlast (53%), verkeersonveiligheid (60%), te weinig speelvoorzieningen (62%), gebrekkig onderhoud van de wijk (70%) en tekort aan parkeerplaatsen (75%). Ook is men ontevreden over het ontbreken van hondenuitlaatplaatsen. Van de huurders geeft 40% aan dat men klachten heeft over het onderhoud van de woningen. Ondanks die ontevredenheid geven bewoners hun woonplezier gemiddeld toch nog het cijfer 6,8. Dit is evenwel bijna een vol punt minder dan in eerdere buurtenquêtes van de SP Hulpdienst.

170 Formulieren ingevuld
De enquête is gehouden in de Spoorstraat, Brugstraat, Breukelsestraat, Van Leeuwenstraat, Wilhelminastraat, Julianastraat, Parallelweg Noord en Zuid, Stationsplein, Stationsstraat, Frans Staelstraat, Van Coothstraat, Ten Brinkstraat, Kasteellaan, Prins Hendrikstraat (achterste gedeelte).
Er zijn 170 enquêteformulieren ingevuld, dat is een respons van 25 procent. Het rapport zal overhandigd worden aan de wijkwethouder en Woonstichting Sint Joseph. In een bijbehorende brief zal de SP-fractie aan het college van B&W en Sint Joseph vragen om concrete stappen te ondernemen om de leefbaarheid in de Stationsbuurt te verbeteren.

Aanbevelingen
Die vragen komen voort uit de volgende aanbevelingen die in het rapport gedaan worden:
Het parkeerprobleem dient snel opgelost te worden, bijvoorbeeld door het instellen van een blauwe zone, met vrijstelling van bewoners.
De verkeerscirculatie kan verbeterd worden door het instellen van eenrichtingsverkeer in de Van Leeuwenstraat en Kasteellaan.
In overleg met de buurt moeten enkele hondenuitlaatplaatsen aangelegd worden.
In overleg met de buurt dienen er meer speelvoorzieningen te komen.
De slechte trottoirs moeten aangepakt worden, met name in De Parallelweg Noord, Prins Hendrikstraat (achterste gedeelte bij de Parallelweg Zuid), Stationsstraat en Ten Brinkstraat.
Sint Joseph moet eindelijk eens gaan beginnen met het toegezegde groot onderhoud van de huizen in de Frans Staelstraat, Van Coothstraat, Ten Brinkstraat en Kasteellaan.
In de Parallelweg Zuid moeten de drempels (ter hoogte van 't Appeltje) weer teruggeplaatst worden.
Voorkomen dient te worden dat het pand van de voormalige dansschool Els en Kees verpaupert; er moet snel een nieuwe bestemming komen.
Trottoir en straat van de Breukelsestraat tussen de Baroniestraat en Pastoor Erasstraat zijn aan vernieuwing toe.
Overlast en vernielingen van de jeugd bij Albert Heijn moeten in overleg met politie en jongerenwerk teruggedrongen worden.

Buurtcomité wordt gemist
Naar aanleiding van de enquête concludeert de SP Hulpdienst dat het goed zou zijn als de Stationsbuurt een buurtvereniging krijgt. Deze kan optreden als belangenbehartiger van de buurt en wordt gesprekspartner van de gemeente en Sint Joseph. De Hulpdienst wil desgewenst hulp bieden bij het oprichten van een buurtvereniging.

Rapport wijkenquête Stationsbuurt.

College belooft aanpak parkeer- en verkeersproblemen na vragen SP.