SP wil geen mega-windmolens in Boxtel

9 november 2009

SP wil geen mega-windmolens in Boxtel

De Boxtelse SP-fractie heeft in de afgelopen Raadsvergadering in ieder geval aangegeven geen grootschalige windmolens in het kleinschalige landschap van Boxtel te willen. De fractie van Balans in Boxtel diende een motie in die het eventueel mogelijk maakt dat er windmolens met een as-hoogte van 100 meter en meer in Boxtel worden geplaatst.

De Boxtelse SP-fractie gaf aan voor het reduceren van fossiele brandstoffen te zijn, maar tegen mega-windmolens. 'Mega-windmolens, dus molens met een as-hoogte van 100 meter en meer, ontsieren het kleinschalige Boxtelse landschap. Dat soort molens passen beter aan de kuststreek of op zee en dan nog als ze niet in aanvliegroutes van vogels staan', aldus fractievoorzitter Eric van den Broek.

De fractievoorzitter gaf aan natuurlijk voor het opwekken van duurzame energie te zijn: 'Maar dan wel kleinschalig en op de Boxtelse maat. Geen grootschalige windmolens in het kleinschalige Boxtelse landschap, maar gaan voor de kansen die zonne-energie ons biedt via zonnepanelen, voor energie uit biomassa en voor windenergie via kleine windmolens.