Eric van den Broek lijsttrekker gemeenteraadsverkiezingen

9 december 2009

Eric van den Broek lijsttrekker gemeenteraadsverkiezingen

Met algemene stemmen is Eric van den Broek gisteravond door de ledenvergadering van de SP gekozen tot lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen op 3 maart van het volgend jaar. De nieuwe lijsttrekker rekent op drie zetels, maar sluit een verrassing niet uit.

Kandidatenlijst
De kandidatenlijst bestaat uit het maximum van dertig personen. De top 5 ziet er als volgt uit:

1. Eric van den Broek
  2. Dave van de Ven
  3. Nick Geerlings
  4. Rob van Dijk
  5. Frans Sannen

Van den Broek verwacht winst
Van den Broek is directeur Personeel&Organisatie van CSU in Uden. Hij is twaalf jaar raadslid, waarvan de laatste vier als fractievoorzitter. De kersverse lijsttrekker denkt dat het aanvaarden van bestuursverantwoordelijkheid winst voor de SP zal opleveren. Hij rekent op drie zetels (nu twee), maar sluit een verrassing naar vier zetels niet uit. Over voortzetting van SP-deelname in het college van B&W zegt hij het volgende: 'Als we een goede verkiezingsuitslag maken en onze belangrijkste punten kunnen realiseren, zullen we zeker een wethouder leveren. We hebben daarvoor meerdere Boxtelse wethouderskandidaten tot onze beschikking.'

SPeerpunten
De SP gaat de verkiezingen in met de volgende SPeerpunten:

1. Voortzetting sociaal beleid, met name een goed armoedebeleid en een sociale uitvoering van de WMO. Verhogen van de leefbaarheid van wijken en kernen en oplossen van de wateroverlast in Oost.
  2. Meer betaalbare woningen voor starters en senioren en beter onderhoud van huurwoningen.
  3. Meer duurzaamheid, met name het ontwikkelen van een duurzaam energiebeleid: energiezuinig bouwen, zonne-energie, biomassa en kleinschalige windenergie.
  4. Boxtel moet gezelliger worden: autovrije Markt, verfraaien cultuurhistorische as, meer evenementen en een kleinschalig openluchttheater in park Molenwijk.
  5. Meer daadkracht, met name op verkeersgebied.