Boxtelse SP wil toeslag voor stookkosten minima

11 januari 2010

Boxtelse SP wil toeslag voor stookkosten minima

De Boxtelse SP-fractie heeft het College van B&W voorgesteld om een regeling voor minima in het leven te roepen, die huishoudens tegemoet komt in de extra stookkosten die door de huidige strenge winter worden veroorzaakt.

In het voorstel stelt SP-fractievoorzitter Eric van den Broek dat vooral kwetsbare groepen de dupe worden van het koude winterweer:
'De snijdende winterkou van de voorbije weken, heeft vooral ook nadelige gevolgen voor kwetsbare groepen in onze samenleving. Vooral voor mensen die van een inkomen van op of rondom het minimum moeten rondkomen, kunnen de extra te maken stookkosten voor veel financiële problemen zorgen. In de huidige dure tijd is de bufferruimte om deze extra kosten te kunnen dragen, voor mensen met een minimumloon- of uitkering grootdeels verdwenen.

Onze fractie vindt dat de Gemeente zich hard zou moeten maken, om die mensen niet letterlijk in de kou te laten zitten. De extra stookkosten zullen als de kou zich voortzet, al snel tot in de tientallen Euro’s lopen. Onderzoek van de Energieraad wijst uit dat het nu al gaat om 50 tot 70 Euro extra. Vooral ouderen die van een pensioentje of een AOW-uitkering moeten rondkomen en arme gezinnen met kinderen, dreigen de dupe te worden van de extreem strenge winter.'

De SP maakt in haar voorstellen ook gewag van het feit dat een wethouder uit Zaanstad inmiddels bij de landelijke overheid aan de bel heeft getrokken over dit onderwerp. De SP roept het Boxtelse College van B&W op, om in navolging van de betreffende wethouder uit Zaanstad, hetzelfde te doen.

Brief aan College B&W betreft voorstel tegemoetkoming stookkosten minima.