Onderzoek naar haalbaarheid biomassacentrale

18 januari 2010

Onderzoek naar haalbaarheid biomassacentrale

Boxtel heeft subsidie aangevraagd bij Interreg om een afrondend onderzoek te laten doen naar de haalbaarheid van een eigen biomassacentrale waar snoeihout omgevormd wordt tot warmte en energie. Op termijn kunnen dan 2000 huishoudens van Groene Woud-stroom voorzien worden. Maar er zitten nog meer voordelen aan vast. Wethouder Ger Wouters (SP) is enthousiast.

Groene Woud-stroom
Het gaat om de bouw van een drie megawatt grote centrale die op jaarbasis 10.000 ton snoeihout nodig heeft om te kunnen branden. De centrale zou daarmee ruim 7 miljoen kilowatt-uur elektriciteit kunnen leveren en nog eens tweeduizend gezinnen van warmte kunnen voorzien. Grootste zorg is een goede plek te vinden voor de centrale. Volgens de wethouder kan dat in Boxtel, maar ook elders in het Groene Woud zijn. Vanuit het hele gebied moet constant snoeihout aangeleverd kunnen worden. Ook het opzetten van een goede organisatiestructuur is nog een hele klus. Boxtel vraagt de subsidie aan en is ook tegelijk kartrekker voor de Spaanse gemeente Cadiz en een organisatie in Polen, waar vergelijkbare projecten zijn om nieuwe economische waarden aan het landschap te verbinden.

Economische, landschappelijke en sociale voordelen
Het is de bedoeling dat een werkmaatschappij de centrale gaat beheren en ook het landschap gaat onderhouden zodat het typische populierenlandschap van de Meierij duurzaam in stand kan worden gehouden. Mensen die moeilijk aan het werk komen moeten hier een zinvolle baan kunnen vinden.

Wethouder Wouters is enthousiast over het plan: 'Prachtig eigenlijk. Zo kunnen we aan een oud gebruik van voorpootrecht, dat is ingevoerd in de tijd van Hertog Jan, een nieuwe economische waarde verbinden en tevens het mooie Meierijse landschap met populieren in stand houden. Er is zelfs nieuw werk mee te maken. Want de inzameling van snoeihout en het onderhoud kun je commercieel uitnutten met nieuwe banen. Sterk in Werk of werkvoorzieningschap De Dommel kun je erbij betrekken voor banen.'

SP-fractievoorzitter en lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen Eric van den Broek deelt het enthousiasme van de wethouder: 'De SP heeft meerder malen gepleit voor het realiseren van een biomassacentrale. Dit subsidieverzoek is een eerste stap in de goede richting. Een van de SP-speerpunten bij de komende raadsverkiezingen op 3 maart is een duurzaam energiebeleid. Naast biomassa kiezen wij voor zonne-energie, kleinschalige windenergie, energiebesparing en energie-arm bouwen.'