SP-enquête: leefbaarheid Selissenwal gaat vooruit

24 februari 2010

SP-enquête: leefbaarheid Selissenwal gaat vooruit

Uit de buurtenquête van de SP Hulpdienst in Selissenwal kan de conclusie getrokken worden dat de leefbaarheid er op vooruit is gegaan, maar dat er nog heel wat te doen is.

Zeventig procent vindt dat de wijk er op vooruit is gegaan
In totaal hebben 446 bewoners aan de enquête meegedaan. Dat is een respons van 30 procent en is de hoogste respons van de vijf buurtenquêtes die de SP Hulpdienst de afgelopen twee jaar gehouden heeft. Op de vraag of Selissenwal er door de revitalisering op vooruit is gegaan antwoordde 70 procent bevestigend, 13 procent vindt van niet en de rest had geen mening. Ook over de algemene voorzieningen is men tevreden en over Woonstichting Sint Joseph wordt in het algemeen positief geoordeeld.

Verbeterpunten
Met name de verkeersveiligheid in de Baanderherenweg en Baandervrouwenlaan moet beter, aldus bewoners. Zij pleiten voor de aanleg van goede fietspaden en een veilige oversteek voor voetgangers op de Baanderherenweg. Ook een fietspad met verlichting langs het Pastoor de Beer-pad is gewenst. Zestig procent vindt dat er te weinig parkeerplaatsen zijn.
Ongeveer 30 procent zegt last te hebben van overlast, vaak door hangjongeren. Iets meer dan de helft (53%) zegt daar geen last van te hebben. De meeste overlast wordt gemeld uit de Baandervrouwenlaan, Banier en Vendelhof.
Twee van de drie bewoners is ontevreden over het onderhoud van de trottoirs en het groen en zestig procent ergert zich aan hondenpoep. Bijna de helft van de bewoners wil dat er meer speelvoorzieningen komen.
Huurders van galerijwoningen in Het Schild en van Randerodestraat geven aan dat hun woningen slecht onderhouden zijn. Zij willen duidelijkheid over de toekomst van de huizen.
De leegstand van winkels in de Banier is bewoners een doorn in het oog. Een drogist is verreweg het meest gewenst, maar ook een huisarts is erg gewild.

Rapportcijfers
Bewoners hebben de volgende rapportcijfers gegeven:
Leefbaarheid Selissenwal 6,8
Leefbaarheid Boxtel 6,8
Sint Joseph 7,0
Dienstverlening gemeente 6,6
College van B&W 6,3
Gemeenteraad 6,2

Opvallend is dat dit de eerste buurtenquête is waarin de gemeenteraad een voldoende haalt. Kennelijk is door de revitalisering van de wijk het vertrouwen in de gemeenteraad gestegen.

Rapport naar wijkwethouder, Sint Joseph en Wijkplatform
Het rapport is overhandigd aan wijkwethouder Ger Wouters, Sint Joseph en het Wijkplatform Selissenwal. De SP heeft betrokken partijen gevraagd om maatregelen te treffen die uit de enquête naar voren zijn gekomen om de leefbaarheid van Selissenwal nog verder te verbeteren. Wethouder Ger Wouters (SP) over het rapport: 'Ik ben heel blij met dit uitgebreide onderzoek. Want het is altijd goed als de gemeente de klachten en wensen van haar inwoners kent. Er staat de komende jaren nog heel veel te doen in Selissenwal. Ik hoop dat de betrokkenheid van bewoners dan minstens net zo groot is als nu bij dit onderzoek. Want juist dan dienen zich volop kansen aan om de juiste richting te geven aan het werk wat dan moet worden uitgevoerd.' De SP heeft inmiddels ook een brief geschreven aan het college van B&W met voorstellen om de verkeersveiligheid in de Baanderherenweg en Baandervrouwenlaan te verbeteren.

Eric van den Broek overhandigt het rapport aan Willie van de Langenberg van het Wijkplatform Selissenwal

Raadsfractie stelt verkeerssituatie Selissenwal aan de kaak.