SP-successen van de afgelopen jaren

15 februari 2010

SP-successen van de afgelopen jaren

Aan het einde van de bestuursperiode 2006-2010 maakt de SP de balans op van de afgelopen jaren waarin de SP voor het eerste een wethouder leverde. Wat heeft deelname van de SP aan het college van B&W de afgelopen jaren opgeleverd voor Boxtelse mensen? Wat heeft de SP -gemeenteraadsfractie bereikt met haar voorstellen en wat heeft de SP-afdeling bereikt met haar acties? Een (lang) overzicht.

Mensen vragen ons vaak: wat levert college-deelname nou op? Heeft de SP-gemeenteraadsfractie er voordeel bij dat de SP met een wethouder in het college zit? En kan de afdeling daardoor met haar acties meer bereiken? We maken de balans op aan de hand van een overzicht van gerealiseerde zaken die er voor de bevolking toe doen, waar mensen dus concreet iets aan hebben. Bij al deze zaken heeft de SP voorstellen gedaan die uiteindelijk tot succes geleid hebben. Oordeelt u zelf.

In het jaar 2010

Vergoeding stookkosten
Op verzoek van de SP-fractie heeft het college van B&W besloten dat mensen met een inkomen tot 120% van het minimum de extra stookkosten boven de 25 euro vanwege de strenge winter vergoed krijgen.

Wateroverlast Oost wordt eindelijk aangepakt
In 1983 voerde de SP actie met een aantal huurders uit Boxtel-Oost tegen de wateroverlast in hun kruipruimtes en tuinen. Toen werden enkele individuele voorzieningen getroffen, maar politieke steun voor een structurele oplossing voor de hele wijk kreeg de SP niet. 27 Jaar later gaat een college met daarin voor de eerste keer een SP-wethouder de overlast daadwerkelijk aanpakken. Er komt voor 4,5 miljoen een drainagesyteem en een opvangvijver.

Meer wijkagenten in Boxtel
Na jarenlange SP-pleidooien voor meer wijkagenten wordt dat eindelijk werkelijkheid. Het aantal wijkagenten gaat in Boxtel van vier naar zeven wijkagenten.

Huurwoningen Breukelen worden opgeknapt
Sint Joseph gaat waarschijnlijk al in 2011 beginnen met het opknappen van de eerste woningen van de 230 oude huurwoningen in de wijk Breukelen. Daarmee wordt het groot onderhoud/renovatie naar voren gehaald. Dat is een mooi succes van het Bewonerscomité Breukelen en de SP die daar samen actie voor gevoerd hebben.

Gemeente gaat herstelplan De Spinster en De Beukums controleren
Op verzoek van SP-fractievoorzitter Eric van den Broek gaat de gemeente met het Bouwbesluit in de hand controleren (met name ook op asbest) of het herstelplan van VB&T voor de verwaarloosde huurwoningen in De Spinster en De Beukums volgens de voorschriften verloopt.

Onderzoek biomassa-centrale
Mede op verzoek van de SP wordt onderzocht of een biomassa-centrale in Boxtel of omgeving levensvatbaar is. Hier wordt snoeihout gestookt om warmte en elektriciteit op te wekken. Tevens wordt hierdoor het populierenlandschap overeind gehouden.

In het jaar 2009

Aanpak laaggeletterdheid
Naar aanleiding van een unaniem aangenomen SP-motie is de gemeente gestart met het aanpakken van laaggeletterdheid (3000 mensen in Boxtel) in de vorm van een inloopklas waar mensen op een laagdrempelige manier beter kunnen leren lezen en schrijven. Ook bedrijven en instellingen zullen ingeschakeld worden. De WSD heeft onlangs een digitale taalgids ingevoerd die de taalachterstand bij werknemers kleiner moet maken.

Collectieve ziektekostenverzekering minima voor meer mensen beschikbaar
De regeling 'collectieve ziektekostenverzekering minima' is op voorspraak van de SP uitgebreid en komt beschikbaar voor mensen met een inkomen tot 120% van de bijstandsnorm (was 110%), zodat meer mensen gebruik kunnen maken van deze goedkope verzekering en de verzekering door premieverlaging ook nog eens goedkoper wordt.

Onderzoek verkeers- en parkeerproblemen Stationsbuurt
Naar aanleiding van onze buurtenquête en enkele brieven van de SP-fractie heeft het college van B&W besloten om een onderzoek te houden naar de verkeerscirculatie en parkeerproblemen in de Stationsbuurt. B&W hebben toegezegd met de beste oplossing te komen.

Sint Joseph schrapt wachtlijstbelasting
Op verzoek van de SP-gemeenteraadsfractie heeft Sint Joseph besloten dat woningzoekenden die op de wachtlijst staan niet meer jaarlijks administratiekosten voor hun inschrijving hoeven te betalen.

Nieuw hondenuitlaatbeleid
De gemeenteraad heeft het SP-voorstel voor een nieuw hondenuitlaatbeleid grotendeels overgenomen. In overleg met wijkbewoners en hondenbezitters komen er meer uitlaatzones en uitrenplekken. Ook komen er meer hondentoiletten en depodogs en komt er scherpere controle van BOA's. Ook de voorlichting wordt verbeterd.

Gemeente tegen grote uitbreiding Eindhoven Airport
In reactie op brieven van de SP spreekt het college van B&W zich uit tegen plannen voor een grote uitbreiding van het aantal vluchten vanaf Eindhoven Airport. Het rijk wil 40.000 vluchten overhevelen van Schiphol naar Eindhoven. Ook voor Boxtel zou dat een ontoelaatbare vergroting van de geluidsoverlast betekenen.

Uitbreiding buurtbusnetwerk
Na een voorstel van de SP kwam het college met maatregelen voor een beter buurtbusnetwerk. De route van alle drie de buurtbussen door de wijken wordt beter, er komen haltes bij De Groene Poort en De Kleine Aarde en de route Sint Oedenrode- Boxtel-Schijndel wordt een éénuursdienst.

SP Jong Talent Podium
Twee jaar achtereen heeft de SP het Jong Talent Podium van Popgefokt gesponsord, zodat Boxtelse muzikale jongeren hun talenten kunnen ontplooien.

Verbod vrachtverkeer Kalksheuvel
De SP Hulpdienst hield een enquête in buurtschap Kalksheuvel en de SP-fractie stelde een verbod voor doorgaand vrachtverkeer voor en B&W stelde dat uiteindelijk in. Ook komt er beter controle in heel Boxtel op deze verboden.

Voetpad langs Maastrichtsepad
Op verzoek van de SP werd langs het fietspad Maastrichtsestraat een vrijliggend voetpad aangelegd van de Brederodeweg naar winkelcentrum Oosterhof.

Kinderen Elzengaard kunnen weer voetballen
Na een brief van de SP werden de voetbalgoals weer teruggeplaatst en kwam er een hek om de overlast te beperken en kunnen de kinderen van de Elzengaard en omgeving weer voetballen.

Opknappen trottoirs en voetpaden
Mede op aandringen van de SP-fractie is een inhaalslag begonnen om slechte trottoirs en voetpaden op te knappen. Er is een half miljoen euro voor uitgetrokken.

Filmvoorstellingen in Podium Boxtel
Het SP-pleidooi om films te draaien in de theaterzaal van Podium Boxtel is opgepikt door een enthousiaste groep vrijwilligers. Om de paar maanden wordt daar nu een film vertoond.

Geen ammoniak- en LPG-transporten meer door Boxtel
Acties van de landelijke SP en plaatselijke afdelingen (waaronder Boxtel) hebben een einde gemaakt aan de gevaarlijke treintransporten van ammoniak en LPG. Dat is goed nieuws voor mensen die in de buurt van het spoor wonen.

Het jaar 2008

Verkeersmaatregelen In Goede Aarde en R.v. Cuijkstraat
Mede naar aanleiding van buurtenquêtes van de SP Hulpdienst werden in de Einstein- en Huijgensstraat in de wijk In Goede Aarde verkeersremmende plateau's aangelegd en kwam er een parkeerverbod voor het gedeelte tussen de van Hornstraat en van Merheimstraat.

Schoolpakket 'voorkomen van schulden'
Op grond van een aangenomen SP-motie komt er een schoolpakket van het NIBUD (Nederlands Instituut Budgetbegeleiding) voor de hoogste groepen in het basisonderwijs.

Kinderkeurmerk in Speelruimteplan
Kinderen uit de wijk gaan uitdrukkelijk mee bepalen welke speelvoorzieningen er in hun wijk komen. Dat is de uitkomst van een discussie over het Speelruimteplan, waarbij de SP pleitte voor het zogeheten kinderkeurmerk.

Sociale uitvoering WMO
Het pleidooi van de SP voor een sociale uitvoering van de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) is door de gemeenteraad overgenomen. Succesvolle WMO-clëntendagen en onderzoeken laten zien dat WMO-gebruikers in Boxtel tevreden zijn en volop inspraak hebben.

Huisbezoek bij aanvraag hulp huishouden
Op voorstel van de SP-fractie is het Loket Wegwijs gestart met het thuis bezoeken van mensen die voor de eerste keer een WMO-aanvraag indienen voor hulp bij het huishouden. Dat is beter dan die hulpvraag telefonisch te behandelen.

Betere regels en voorlichting bij bouwschade
De SP-fractie heeft het opgenomen voor mensen die bij grote bouwprojecten buiten hun schuld te maken krijgen met bouwschade aan hun woningen, zoals in de van Beekstraat en Clarissenstraat. De gemeente en Sint Joseph gaan betere regels opstellen en de betrokkenen beter voorlichten.

Bijdrage gemeente voor computers van arme kinderen
Gezinnen met schoolgaande kinderen die met maximaal 110 procent van het bijstandsniveau moeten rondkomen, kunnen van de gemeente 675 euro krijgen voor de aanschaf van een nieuwe computer. Hiermee werd een langgekoesterde SP-wens werkelijkheid.

Ontmoetingsplaatsen in alle wijken
Een SP-motie om in alle wijken ontmoetingsplaatsen te realiseren werd unaniem door de gemeenteraad aangenomen. Zodat steeds meer Boxtelaren elkaar ongedwongen kunnen ontmoeten.

Hogere vergoeding bouwschade in van Beekstraat
Na actie van de SP en bewoners kwam er een fors hogere schadevergoeding voor de geleden schade aan hun woningen vanwege het bouwproject Ridder. De SP kaartte de zaak aan bij de gemeente en Sint Joseph.

Uitbreiding Welzijnsfonds
Op voorstel van de SP werd het Welzijnsfonds met een aantal zaken uitgebreid, zodat mensen met een laag inkomen een vergoeding kunnen krijgen voor steeds meer maatschappelijke activiteiten.