Balans zet SP buitenspel

11 maart 2010

Balans zet SP buitenspel

Balans heeft naar aanleiding van de eerste besloten coalitiebesprekingen, de SP buitenspel gezet voor de vervolgbesprekingen. Als argumenten werden genoemd, de verschillen van inzicht over de inrichting van het centrum en de verkeersinfrastructuur.

'Onbegrijpelijk', zo luidde het oordeel van lijsttrekker Eric van den Broek, naar aanleiding van de conclusie van Balans. 'Er wordt nu wel verder gepraat met partijen als PvdA/Groenlinks, Combinatie 95 en CDA. Partijen die over die thema's in hoofdlijnen hetzelfde denken. Datzelfde geldt in hoge mate voor D66.'

Woensdagavond werd voor het eerst in een openbare bijeenkomst gesproken over coalitievorming. In tegenstelling tot wat de SP heeft bepleit, bracht Balans al meteen haar conclusie over het besloten achterkamertjes-overleg van afgelopen zaterdag naar voren. Lijsttrekker Eric van den Broek gaf aan teleurgesteld te zijn: 'Teleurgesteld over de gevolgde procedure en teleurgesteld over de keuze van Balans. Maar ik wens de betrokken partijen veel succes bij het vormen van een stabiele coalitie. Wij zijn in ieder geval altijd bereid in te springen op het moment dat dat nodig is. We sluiten daar geen enkele partij bij uit.

Interpretatie uitslag raadsverkiezingen 2010.

SP pleit voor openbaarheid coalitiebespreking.