Coalitie-overleg moet weg uit achterkamertjes

18 maart 2010

Coalitie-overleg moet weg uit achterkamertjes

SP-lijsttrekker Eric van den Broek heeft in een brief aan alle lijsttrekkers en informateur Balans, die laatste partij opgeroepen niet langer in beslotenheid te vergaderen. De SP wil dat Balans volgende week een openbare bijeenkomst organiseert, waarin uitleg wordt gegeven over de inhoudelijke punten die in het coalitie-overleg besproken worden. Daarnaast wil Van den Broek weten waar de geschilpunten liggen en waar de overeenkomsten.

De SP stuurde de brief naar aanleiding van twee openbare bijeenkomsten, waarin Balans alleen maar algemene conclusies naar voren bracht naar aanleiding van het besloten overleg. De andere partijen werden in die bijeenkomsten alleen in de gelegenheid gesteld om kort te reageren op de conclusies en bevindingen van Balans.

Eric van den Broek zegt er het volgende over: ‘In de verkiezingscampagne en de afgelopen vier jaar is al heel veel geroepen, die discussies hoeven dus niet in beslotenheid over gedaan te worden. De mensen die op 3 maart de moeite hebben genomen om hun stem uit te brengen, zijn nu vooral benieuwd wel kant het op gaat met het nieuwe gemeentebestuur. Dat betekent in mijn ogen dat je de diverse onderwerpen en verschillen in inzicht openbaar moet maken. Weg van de schimmige achterkamertjes van het gemeentehuis en in de openbaarheid.’

Inmiddels hebben de lijsttrekkers van VVD, CDA, Boxtels Belang en D66 het pleidooi van de SP ondersteund.

Brief aan Balans over voortgang coalitiebesprekingen.