SP pleit in slotdebat voor bezuinigen op raadsgelden

1 maart 2010

SP pleit in slotdebat voor bezuinigen op raadsgelden

De SP heeft in het slotdebat van de Boxtelse raadsverkiezingen, gepleit voor het bezuinigen op de hoogte van de raadsgelden. Het slotdebat werd georganiseerd door Omroep Dommelland en gehouden in de Boxtelse raadzaal. Het debat was rechtstreeks te volgen via Omroep Dommelland.

In het debat kregen de lijsttrekkers een-op-een, in vijf koppels, de ruimte te reageren op twee onderwerpen. Daarnaast werd aan alle lijsttrekkers de ruimte verschaft een mening te geven op de aanstaande bezuinigingen, die vanuit de landelijke politiek op de gemeente worden afgevuurd.

SP-lijsttrekker Eric van den Broek mocht samen met Combinatie 95-voorman Peter van de Wiel, reageren op de gebieden onderwijs, cultuur en kunst en sociale zaken en minimabeleid. Beide lijsttrekkers waren het er over eens dat Boxtel momenteel een sociaal gezicht kent en dat met name de aandacht voor kwetsbare groepen moet blijven bestaan.

Over het onderwijsbeleid waren beide politici het er over eens dat in elke wijk een wijkschool aanwezig zou moeten zijn. Eric van den Broek stelde daarbij dat de gemeente dan niet blind moet zijn voor de 'zwarte' Amalia-school in Selissenwal: 'Wij pleiten al jarenlang voor een gemengde Amalia-school. Samen met de school en de ouders moet alles op alles gezet worden om de school een afspiegeling van de wijk te laten worden.'

Bezuinigingen
Alle lijsttrekkers werd gevraagd waar in de komende jaren bezuinigd kan worden. De SP gaf aan dat er nog weinig te vertellen is over de aanstaande bezuinigingen, omdat die pas in mei bekend worden. Lijsttrekker Van den Broek gaf echter wel al duidelijkheid over de richting van de SP: 'Bezuinigingen op armoedebeleid en de uitvoering van de WMO zijn uitgesloten.'

Daarnaast moet er gekeken worden naar alle opties. Wat ons betreft gaat het dan ook om de bestuurskosten. Wij hebben de afgelopen periode gepleit voor het terugbrengen van de raadsvergoedingen, het snijden in eigen vlees. Geen enkele fractie was daarvoor te porren. Hopelijk gebeurd dat wel in de komende periode', aldus Eric van den Broek.