Boxtelse SP-fractie bezorgd om bezuinigingen GGD

8 juni 2010

Boxtelse SP-fractie bezorgd om bezuinigingen GGD

In de commissievergadering Maatschappelijke Zaken debateerde de raadsfracties gisteren over het Boxtelse zorgbeleid. De regionale zorguitvoerder GGD kondigede de aankomende jaren grote bezuinigingen aan op gebied van preventief gezondheidsbeleid voor kinderen en jongeren. Daarbij kondigde de GGD in zijn algemeenheid harde bezuinigingen aan. De SP gaf in het debat aan geen verslechteringen te willen in het huidige voorzieningenniveau.

De GGD wil vanuit de landelijke bezuinigingen het huidige basispakket aan voorzieningen ernstig gaan versoberen. Gemeentes krijgen tot 1 juli aanstaande de gelegenheid om op die bezuinigingen inspraak te hebben. SP-fractievoorzitter Eric van den Broek reageerde zeer fel op de plannen: 'De gemeenteraad wordt hier opzij gezet. Op 1 juli aanstaande moet de positie van het huidige college bekend zijn, maar de politiek staat buitenspel.'

Van den Broek was duidelijk over de inzet van de SP: 'Alle partijen waren in de verkiezingscampagne duidelijk over het zorgbeleid: daar mag niet op bezuinigd worden.'

De SP vroeg toezeggingen aan het college over haar opstelling over de bezuigingen vanuit de GGD. Wethouder Van Aert zegde toe de gemeenteraad te zullen betrekken bij haar stellingname over de aanstaande bezuinigingen bij de GGD en de consequenties daarvan voor de gemeente Boxtel.,