Nú duidelijkheid over De Hobbendonken

23 juni 2010

Nú duidelijkheid over De Hobbendonken

De SP-fractie van de Boxtelse gemeenteraad heeft een boze brief gestuurd naar het college van B&W. Aanleiding is het terugdraaien van de besluiten uit de 2de onderwijscarrousel, waardoor ouders, leerlingen en het onderwijsteam wederom in onzekerheid verkeren.

De nieuwe coalitie (Balans, PvdA/Groenlinks, Combinatie 95 en DPBL) heeft in het beleidsprogramma een voorbehoud gemaakt op de uitvoering van de eerder genomen besluiten over de 2de onderwijscarrousel. Deze onderwijscarrousel moest er toe leiden dat verschillende scholen in Oost in vernieuwde schoolgebouwen weer jarenlang vooruit zouden kunnen. Met name basisschool De Hobbendonken leeft al jaren in onzekerheid en werd in het verleden regelmatig van het kastje naar de muur gestuurd. Tot vorig jaar toen na een politiek gevoelig debat werd besloten De Hobbendonken te laten verhuizen naar De Wilgenbroek. Dit wel met het behoud van de huidige kwantiteit en onderwijskundige kwaliteit. Het huidige college heeft die afspraak in bedekte termen echter weer teruggedraaid, waardoor De Hobbendonken weer in onzekerheid zit. Tegelijkertijd schermt wel met een onderzoek naar een school in wijk Munsel/In Goede Aarde, een onderzoek waar vorig jaar al via een motie toe besloten is.

Fractievoorzitter Eric van den Broek heeft in een brief om directe opheldering gevraagd: ‘Dit college heeft een mistgordijn opgetrokken over de positie van De Hobbendonken. Dat leidt tot onduidelijkheid en onrust bij ouders. Wij willen dat het college nú klare taal spreekt.’

De SP vreest dat De Hobbendonken door de huidige onduidelijkheid in de problemen komt. ‘Wat te denken van ouders uit Oost die hun kind naar De Hobbendonken willen laten gaan? Wat moeten die nu doen? Nu gaan voor de optie van een school in wijk Munsel/In Goede Aarde is mensen een worst voorhouden. Dat kan door bestemmingsplanwijzigingen nog jaren duren’, aldus Eric van den Broek.

Brief aan College van B&W met vragen over De Hobbendonken.