SP boos om schrappen stookkostenregeling minima

18 juni 2010

SP boos om schrappen stookkostenregeling minima

De Boxtelse SP-fractie heeft vorige week in de commissie maatschappelijke zaken boos gereageerd op het schrappen van de stookkostenregeling voor minima. De strenge winter van dit jaar was voor de SP begin dit jaar een reden om een regeling voor minima voor te stellen. Het vorige college met de SP reageerde positief en zegde toe een regeling te zullen ontwikkelen. Het huidige college ziet echter niets in een structurele regeling die minima tegemoet moet komen als er evident meer stookkosten gemaakt worden door een strenge winter.

SP-fractievoorzitter Eric van den Broek reageerde vinnig op het besluit van het college: ‘Als dit het sociale gezicht is van de nieuwe coalitie, dan voorspelt dat niet veel goeds. Het motto van het beleidsprogramma luidt dan wel ‘Samen verder, de burger centraal’, maar wij vragen ons toch echt af of daar volgens het college ook de kwetsbare burger bij hoort.’

De regeling die door de SP is voorgesteld, gaat uit van daadwerkelijk meer gemaakte kosten. Het college hanteerde bij de methodiek echter de gemiddelde temperatuurwisselingen. Voor het afgelopen jaar werd op basis daarvan geconcludeerd dat een uitkering voor meergemaakte kosten niet te onderbouwen was. Reden voor het ‘sociale’ college van Balans, Combinatie 95, PvdA/Groenlinks en DPBL, om de regeling dan maar helemaal te schrappen.

College van B&W neemt SP-voorstel stookkostentoeslag over.