SP wil meer inspraak in aanstaande bezuinigingsvoorstellen

24 juni 2010

SP wil meer inspraak in aanstaande bezuinigingsvoorstellen

De Boxtelse SP-fractie heeft deze week in de gemeenteraadsvergadering een lans gebroken voor meer inspraak in de aankomende bezuinigingsvoorstellen. Het College van B&W heeft aangekondigd met een eenzijdig voorstel te zullen komen, gebaseerd op het beleidsprogramma van de coalitie.

In de raadsvergadering vroeg de SP om een stuk met diverse scenario’s en een voorkeursscenario van het college, zodat partijen daarover een open discussie kunnen voeren. ‘Het is belangrijk dat partijen in de discussie kunnen aangeven waar ze staan. Onze inzet zal in ieder geval zijn dat wij het sociale gezicht van Boxtel willen behouden en de WMO op een ruimhartige manier uitgevoerd willen houden’, zo stelde raadslid Eric van den Broek in het raadsdebat. De SP kreeg bijval van alle oppositiepartijen.

In juli vergadert de gemeenteraad over het plan van het college. De SP vroeg om in september tussentijds te rapporteren over de bezuinigingsvoorstellen, die in oktober worden meegenomen in de gemeentebegroting. Financieel wethouder Willie van de Langenberg kwam de SP en de andere partijen die voor waren, op arrogante wijze echter op geen enkel punt tegemoet. Ook een later in de vergadering door D66 ingediende motie met eenzelfde strekking kreeg alleen steun van de oppositiepartijen.