SP wil onderste steen boven over wijziging verkeersplannen

9 september 2010

SP wil onderste steen boven over wijziging verkeersplannen

Gisteren deed de Boxtelse verkeerwethouder Van der Zanden in Brabants Dagblad uitgebreid verslag van de verkeersplannen, die Boxtel voor een Tweede Kamercommissie in Den Haag mocht presenteren. Deze plannen wijken echter veel af van de plannen die de huidige coalitie in het beleidsprogramma heeft afgesproken en de afspraken die de Gemeenteraad in het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoers Plan (GVVP) heeft aangenomen. Reden voor de SP-fractie om in de commissie Bestuurlijke Zaken gisterenavond, de onderste steen boven te willen.

SP-fractievoorzitter Eric van den Broek liet in de commissie Bestuurlijke Zaken geen spaan heel van de uitspraken van Van der Zanden: 'Op deze manier wordt de Gemeenteraad met de rug tegen de muur gezet. De plannen zoals wethouder Van der Zanden die naar buiten heeft gebracht staan haaks op het beleidsprogramma en het vastgestelde GVVP. Op deze manier kan Boxtel in ieder geval al fluiten naar een overheidbijdrage op de oorspronkelijk afgesproken plannen. Bovendien zijn de gemeenteraad, commissies en bewoners helemaal niet bij deze gewijzigde plannen betrokken.'

Burgemeester Van Beers zette vraagtekens bij de berichtgeving in de krant en kon zich niet voorstellen dat in Den Haag andere plannen zijn gepresenteerd, dan de plannen waarover de Boxtelse gemeenteraad heeft besloten. Hij zegde toe alle informatie naar de raadsleden te zullen sturen.

Fractievoorzitter Van den Broek gaat het hier niet bij laten: 'Wij gaan schriftelijke vragen stellen, de onderste steen moet boven.'