Boxtelse SP-fractie bezorgd over kwetsbare groepen

5 oktober 2010

Boxtelse SP-fractie bezorgd over kwetsbare groepen

De SP-fractie in de Boxtelse gemeenteraad heeft haar bezorgdheid uitgeroepen over de toekomstige plannen op sociaal gebied, zoals het College van B&W die in de begroting heeft gepresenteerd. In die begrotingsplannen wordt gesteld dat het beleid op het gebied van de WMO en minimabeleid de komende twee jaren nog overeind kunnen worden gehouden, maar dat de toekomst daarna nog ongewis is.

De komende twee jaar kan het bestaande beleid overeind worden gehouden, omdat Boxtel nog kan putten uit bestaande reserves. Wanneer deze reserves uitgeput zijn ontstaat er echter een onzekere tijd, ook al doordat de landelijke overheid minder geld naar gemeentes stuur.

SP-commissielid Nick Geerlings sprak in de commissie maatschappelijke zaken zijn bezorgdheid uit over de toekomst: ‘Het college geeft nu al aan dat minimabeleid naar de toekomst toe budgetneutraal uitgevoerd dient te worden. Hoe kan het College dat toch stellen? In de toekomst komt er minder geld vanuit de landelijke overheid, waardoor het minimabeleid op deze manier onder druk komt te staan. Dat voorspelt niet veel goeds voor de toekomst.’

Geerlings gaf tevens aan dat het de inzet van de SP is dat Boxtel haar sociale gezicht behoudt. Namens de fractie gaf hij aan bij de raadsbehandeling hiertoe moties en amendementen te zullen voorbereiden.