Ger Wouters overleden

28 oktober 2010

Ger Wouters overleden

Afgelopen dinsdag is na een maandenlang ziekbed Ger Wouters op 58-jarige leeftijd overleden. Ger was een sociaal bewogen man met een tomeloze inzet. Ger was in de vorige bestuursperiode wethouder in Boxtel en werd door vriend en vijand gewaardeerd. Zijn overlijden is een groot verlies voor zijn vrouw Tonnie, kinderen, kleinkinderen en familie, maar ook voor de afdelingen Schijndel en Boxtel alsook de landelijke partij.

2006-2010 wethouder in Boxtel
Ger volgde in 2006 Willem van Meurs op, die door ziekte moest afhaken, als wethouder van Boxtel. In zijn portefeuille zaten onder meer het armoedebeleid en de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning). Onder zijn bezielende leiding werden vele maatregelen getroffen die ten goede kwamen aan kwetsbare groepen als gehandicapten, chronisch zieken, ouderen en arme gezinnen met kinderen. Apetrots was hij op zijn initiatief om jaarlijks cliëntendagen te houden voor mensen die gebruik maakten van de WMO. Nog trotser was hij dat er met de adviezen van de WMO-gebruikers daadwerkelijk iets gedaan werd zodat verbeteringen voor de mensen werden aangebracht. Ook was hij fel verdediger van het aanbesteden van huishoudelijke zorg op basis van kwaliteit, want dat is het beste voor de gebruikers. In zijn laatste levensdagen waarschuwde hij herhaaldelijk dat het sociale beleid van de gemeente door bezuinigingen onder druk zou komen te staan. Hij vroeg ons al het mogelijke te doen om dat te voorkomen en te vechten voor de sociale verworvenheden van kwetsbare groepen.

Wijkwethouder Selissenwal
Als wijkwethouder van Selissenwal was Ger snel thuis in de wijk en bouwde hij een indrukwekkend netwerk op. Hij heeft een belangrijke bestuurlijke impuls gegeven aan het opknappen van Selissenwal, waardoor de wijk een mooier en beter aanzien heeft gekregen. Voor de Geitenwei heeft hij zich extra ingezet. Toen de alternatieve locatie over de Dommel niet mogelijk bleek, heeft hij al zijn energie ingezet voor de realisering van een nieuwe Geitenwei in het hart van de wijk bij Heerewaerde. Dat was niet altijd even gemakkelijk vanwege trage ambtelijke molens en weerstand van omwonenden. Ger vond het 'hartstikke leuk' dat de afdeling Boxtel bij zijn afscheid als wethouder een hangbuikzwijntje bij de Geitenwei geadopteerd heeft dat naar hem vernoemd is: Gerreke.

'Ger was ene gezellige en goeie mens'
Fractievoorzitter Eric van den Broek heeft de afgelopen vier jaar nauw met Ger samengewerkt en heeft hem leren waarderen als een bevlogen politicus en bestuurder, maar ook als mens: 'Hij had werkelijk overal verstand van en kwam altijd met goed onderbouwde ideeën. Als wethouder heeft hij het goed gedaan en werd hij door vriend en vijand gewaardeerd. Bij bezoeken in Schijndel kwamen na het politieke werk steevast de lekkernijen en allerlei bierekes op tafel, want daar had hij ook verstand van. Ger was gewoon ene gezellige en goeie mens. Ik heb veel van hem geleerd en het is jammer dat hij zo vroeg overleden is.'

Willem van Meurs is bedroefd over het heengaan van Ger: 'We krijgen het wel voor onze kiezen. Een paar maanden geleden hebben we ons bestuurslid Rob van Dijk verloren en nu is ook Ger overleden, veel te vroeg natuurlijk. Ik ken Ger en Tonnie al vanaf 1977 toen wij de afdeling Boxtel opgericht hebben en heb jarenlang met Ger in het districtsbestuur gezeten. Persoonlijk ben ik hem veel dank verschuldigd omdat hij er mee instemde om mij als wethouder op te volgen. Die periode in Boxtel, met een goede verstandhouding tussen de wethouders, zag hij als een soort eerherstel ten opzichte van de vechtcolleges die hij als wethouder in Schijndel meemaakte. Op zijn sterfbed blikte hij graag terug op die periode in Boxtel, daar was hij trots op. Met het heengaan van Ger heb ik niet alleen een politieke, maar ook een persoonlijke goede vriend verloren.'

Crematie zaterdag
Ger ligt thuis opgebaard. Mensen kunnen op donderdag en vrijdag van 19.00-20.30 uur afscheid van hem nemen. De crematieplechtigheid wordt gehouden op zaterdag 30 oktober om 10.30 uur in de aula van het crematorium Maaslanden, Abt van Engelenlaan 1 te Vlijmen. Gezien de verwachte drukte wordt geadviseerd om ruimschoots op tijd te zijn.

SP Landelijk: SP'er van het eerste uur Ger Wouters overleden.