SP dient zes moties en één amendement in bij begrotingsbehandeling

21 oktober 2010

SP dient zes moties en één amendement in bij begrotingsbehandeling

De Boxtelse SP-fractie heeft deze week bij de begrotingsbehandeling zes moties en één amendement ingediend. Het grote thema dat de SP naar voren bracht was het behoud van het sociale gezicht van Boxtel. De SP wil dat er niet ingeteerd wordt op het minimabeleid en de WMO. Kwetsbare groepen mogen niet de prijs van de economische crisis gaan betalen.

Naast één amendement om het armoedebeleid overeind te houden en een motie om de uitvoering van de WMO ruimhartig te houden, diende de SP moties over diverse onderwerpen in.

Onderstaand een kort overzicht:

Amendement armoedebeleid:
In de begroting wordt voorgesteld om het armoedebeleid budgetneutraal uit te voeren. Gelet op aanstaande landelijke bezuinigingen vreest de SP voor kaalslag op het voorzieningenniveau en wil de SP dat uitgangspunt uit de begroting.

Motie WMO:
Over de WMO stelt het College dat er gelet op aanstaande landelijke bezuinigingen met de politiek en cliënten gesproken moet gaan worden over ‘nieuw, gewenst beleid’. De SP vindt dat het huidige ruimhartige WMO-beleid, het gewenste beleid al is. Met deze motie wil de SP interen op het voorzieningenniveau voorkomen.

Motie energiebeleid:
Met deze motie roept de SP de gemeente en woonstichting St. Joseph, de gemeente op om een plan van aanpak te ontwikkelen voor zonnepanelen op alle openbare gebouwen en wooncomplexen. Dit in het kader van duurzaam energiegebruik, passend in het bestaande beleid van de gemeente.

Motie parkeren Stationsbuurt:
De SP pleit al jaren voor een snelle oplossing van de parkeerproblemen in de Stationsbuurt en bewoners wachten daar al jaren op. De afgelopen jaren heeft de SP dit onderwerp diverse malen op de politieke agenda gezet. Via een motie verzoekt de SP het College om met concrete maatregelen te komen vóór 1 maart 2011. De SP verzoekt tevens deze maatregelen met bewoners te bespreken.

Motie tunnels aanpak dubbele overweg:
Het College heeft recentelijk onduidelijkheid gezaaid door in tegenstelling tot bestaand verkeersbeleid, te pleiten voor autotunnels bij d’Ekker en de Leenhoflaan en geen aanpak van de dubbele overweg. Bij veel Boxtelaren is daardoor onrust ontstaan, omdat die rekenden op een aanpak van de dubbele overweg. De SP roept het College op om alsnog de plannen van de dubbele overweg in ontwikkeling te brengen en de onzalige plannen voor de autotunnels te laten varen.

Motie groenvoorziening Selissenwal:
Door het College is een pakket aan bezuinigingsmaatregelen aangekondigd, waaronder een sobere uitvoering van het groenonderhoud. Wijk Selissenwal, en dan met name de oudere delen van de wijk, heeft echter al jaren in de troep gezeten door de herstructurering en de daaraan verbonden bouwwerkzaamheden. De SP wil dat Selissenwal niet het onderschoven kindje wordt van de bezuinigingsmaatregelen. Via deze motie wil de SP voor wijk Selissenwal het groenonderhoud garanderen en de groenvoorziening voor de oude delen van de wijk naar voren halen.

Motie terugdringen inzet externen:
Alle partijen pleiten in hun verkiezingsprogramma’s voor het terugdringen van de inhuur van externen. Tijdens de afgelopen coalitiebesprekingen werden de eerste dure externe adviseurs echter alweer ingehuurd. De SP pleit met deze motie voor jaarlijkse controle op de inhuur van externen en het structureel terugdringen van die inhuur.

Amendement en Moties begroting 2011.