SP uit stevige kritiek op Boxtelse coalitie

7 oktober 2010

SP uit stevige kritiek op Boxtelse coalitie

De SP heeft in de begrotingsbespreking in de commissie Bestuurlijke Zaken stevige kritiek geuit op de Boxtelse coalitie van Balans, Combinatie 95, PvdA/Groenlinks en DPBL. De kritiek op de coalitie en met name de plannen die het College presenteert heeft ertoe geleid dat de SP grote twijfels heeft of de partij wel kan instemmen met de begrotingsvoorstellen.

Raadslid Dave van de Ven verwoordde de kritiek van de SP als volgt: ‘ Deze coalitie is niet tot stand gekomen, omdat men in de verkiezingscampagne zoveel overeenkomsten had in de verkiezingsprogramma’s, maar vooral doordat dit getalsmatig de meest brede coalitie was. Daar valt iets voor te zeggen, maar het heeft er wel toe geleid dat er nu partijen in de coalitie zitten die de afgelopen jaren lijnrecht tegenover elkaar hebben gestaan, waarbij regelmatig ‘op de man’ werd gespeeld. Wij hebben voorspeld dat deze coalitie inhoudelijk een magere basis kent en regelmatig rollebollend met elkaar op straat te vinden zal zijn.’

Fout op fout
De SP vindt dat het huidige College fot op fout aan het stapelen is, terwijl men er nog maar 5 maanden zit. ‘Het is wrang na vijf maanden, wittebroodsmaanden van deze coalitie, al te moeten constateren dat we helaas het gelijk aan onze kant lijken te gaan krijgen: om tot een compromis te komen op verkeersgebied werd er nog voordat de coalitie gereed was een duur extern bureau ingehuurd door deze coalitie, de coalitiebesprekingen zijn vanaf dag één in de besloten achterkamertjes geweest, er is een mistgordijn opgetrokken op onderwijsgebied, waardoor De Hobbendonken ineens geen zekerheid meer heeft over haar toekomst, er is geen daadkracht getoond in het oplossen van de verkeersproblemen op de Schijndelseweg, parkeerproblemen in de Stationsbuurt zijn niet opgepakt en tot overmaat van ramp bracht wethouder Van der Zanden recentelijk in Den Haag gewijzigde verkeersplannen naar buiten die niet met de gemeenteraad en buurtbewoners zijn besproken!’ Geen opsomming om trots op te zijn en dit voorspelt dan ook niet veel goeds voor de toekomst. De eerste scheuren in de coalitie waren in de laatste raadsvergadering dan ook al zichtbaar’, zo foeterde Dave van de Ven in de commissievergadering.

De begrotingsbehandeling krijgt nu op dinsdag 19 oktober aanstaande haar vervolg in de algemene beschouwingen van de gemeenteraad. De SP heeft haar standpunt tot aan de Raad aangehouden.