Boxtel stopt 35 inburgeringstrajecten, SP stelt vragen

16 november 2010

Boxtel stopt 35 inburgeringstrajecten, SP stelt vragen

Bij de Boxtelse SP-fractie is melding gemaakt van het feit dat Boxtel 35 lopende inburgeringstrajecten tijdelijk heeft stopgezet. Het ingehuurde bedrijf dat de opleidingen verzorgde is eind september failliet gegaan. De SP wil de inburgeraars niet in de kou laten staan en heeft kritische vragen gesteld over de aanbesteding van de inburgeringsopleiding en hoe het nu verder moet met de Boxtelse inburgeraars.

SP-fractievoorzitter van den Broek is teleurgesteld in de gang van zaken: ‘Het lijkt erop dat de gemeente alleen heeft gekeken naar de prijs en niet naar de kwaliteit van de opleiding. Goedkoop wordt zo duurkoop.’

De SP is kritisch over de rol van de gemeente bij de aanbesteding. Zo had er veel meer onderzoek gedaan moeten worden naar de financiële achtergrond van de organisatie. Het blijkt dat de betreffende eigenaar al eerder een aantal keren failliet is gegaan en te maken heeft gehad met financiële misstanden. Ook vindt de SP dat de gemeente gedurende het traject meer toezicht had moeten houden op de kwaliteit van de opleiding.

Brief aan het College van B&W met vragen over stopzetten inburgeringstrajecten.