Geen spoortunnel bij Leenhoflaan

26 november 2010

Geen spoortunnel bij Leenhoflaan

Dinsdag werd in de gemeenteraad gediscussieerd over het nieuwe bestemmingsplan Noord. Dit bestemmingsplan voorziet onder meer in de inrichting van het gebied rondom de Leenhoflaan, waar wethouder Van der Zanden in zijn verkeersplannen een tunnel heeft geprojecteerd. Vanuit het nieuwe bestemmingsplan is dat echter niet mogelijk, zo werd in de raadsvergadering duidelijk.

De SP was zeer kritisch over de inspraakmogelijkheden tijdens de planvorming en vroeg gedetailleerd door of het bestemmingsplan voorziet in de aanleg van een spoorweg tunnel ter hoogte van de Leenhoflaan. Over dat laatste zei raadslid Dave van de Ven het volgende: ‘Is dit bestemmingsplan nu conserverend van karakter of zijn er grote infrastructurele wijzigingen mogelijk? Maakt dit bestemmingsplan het mogelijk dat er een treintunnel komt bij de Leenhoflaan.’

De beantwoording van wethouder Van der Zanden was helder: ‘Het nieuwe bestemmingsplan maakt een tunnel bij de Leenhoflaan niet mogelijk.’

Wat de SP-fractie betreft is dit een belangrijke politieke uitspraak van de wethouder, want dit haalt een streep door de plannen van Van der Zanden om tunnelbakken te realiseren nabij d’Ekker en de Leenhoflaan.