Eindelijk aanpak van laaggeletterdheid in Boxtel

20 december 2010

Eindelijk aanpak van laaggeletterdheid in Boxtel

De gemeente is samen met bedrijven en instellingen gestart met het concreet aanpakken van laaggeletterdheid in Boxtel. Dat is het gevolg van een in 2009 unaniem aangenomen motie van de gemeenteraadsfractie van de SP.

Naar aanleiding van de SP-motie was de gemeente al begonnen met een inlooppunt voor laaggeletterden, maar dat liep niet echt storm. Nu het voorstel van de SP om bedrijfsleven en instellingen in te schakelen vorm wordt gegeven is de kans groter dat flink wat laaggeletterden hun achterstand in taal en schrijven gaan inhalen. In Boxtel gaat het geschat om zo'n 3000 inwoners..

'Samenwerking met bedrijven zet zoden aan de dijk'
Om de aanpak en herkenning van laaggeletterdheid te bevorderen heeft de gemeente een bijeenkomst gehouden voor bedrijven en maatschappelijke organisaties. Volgens wethouder van Aert (PvdA/GL) is er veel belangstelling in voorlichtingsmaterialen over herkenning, met name vanuit de uitzendbranche. De bedrijven hebben vooral interesse in cursussen die aan hun personeel aangeboden kunnen worden. Ook heeft de gemeente samen met Omroep Dommelland een film gemaakt over het probleem en hoopt daarmee veel laaggeletterden of hun bekenden of familie te bereiken.
Indiener van de SP-motie, fractievoorzitter Eric van den Broek is tevreden over de aanpak: 'Eindelijk komt er garen op de klos. Met name de samenwerking met bedrijven levert resultaten op, dat heb ik zelf bij mijn vorige werkgever mogen ervaren. Als deze mensen beter kunnen lezen en schrijven kunnen ze beter aan de samenleving deelnemen en dat is in de visie van de SP erg belangrijk.'