SP wil gemeentelijke asbestinventarisatie

7 februari 2011

SP wil gemeentelijke asbestinventarisatie

De gemeenteraadsfractie van de SP heeft er bij het College van B&W op aangedrongen te inventariseren in welke Boxtelse gebouwen en wooncomplexen asbest verwerkt is. De SP wil de inventarisatie gebruiken om te voorkomen dat in woningen en gebouwen verwerkt asbest schadelijke gevolgen voor de gezondheid van Boxtelaren kan gaan hebben.

Vorige week pleitte de voor asbest verantwoordelijk ambtenaar in Boxtel voor een asbestinventarisatie in alle schoolgebouwen van voor 1994. De SP vindt dat een prima idee.

SP-fractievoorzitter Eric van den Broek: ‘In het verleden hebben wij regelmatig voor meer toezicht op asbest gepleit en hebben wij met name ook regelmatig gevraagd om een gemeentelijke asbestinventarisatie in Boxtelse wooncomplexen en publiek toegankelijke gebouwen. In het verleden stelden wij zo’n inventarisatie onder meer voor naar aanleiding van de gevaren van de golfplaten op schuurtjes van St. Joseph en vroegen wij om meer preventief toezicht naar aanleiding van de asbestsanering bij het Maria Reginaplein in 2004, de onduidelijkheid over het vrijkomen van schadelijke stoffen, waaronder asbest, bij het afbranden van Den Haagakker in mei 2007 en bij de renovatie van particuliere huurwoningen aan de Spinster en de Beukums medio vorig jaar.’

Gevaren asbest
Inademing van asbestdeeltjes is zeer schadelijk voor de gezondheid en kan tot ernstige ziektes leiden. De gevaren van asbest liggen vaak ongemerkt op de loer. Zo was er bij de golfplaten op de schuurtjes van St. Joseph sprake van mos op de daken, waardoor vervolgens in droge periodes asbestdeeltjes van de daken in de tuinen terecht konden komen. In andere gevallen weten bewoners niet van verwerking van asbest in de woningen, waardoor bijvoorbeeld bij boor- of timmerwerkzaamheden al asbest vrij kan komen.

De SP hoopt nu dat de gemeente naar aanleiding van de inventarisatie er voor zal zorgen dat al het schadelijke asbest aan gebouwen direct zal worden verwijderd. Daarnaast pleit de SP voor een beheersplan voor die gebouwen waar het asbest niet per direct verwijderd hoeft te worden.

Artikel Brabants Dagblad: Iedereen praat over roken, maar niemand over asbest.
Brief aan College van B&W met oproep tot asbestinventarisatie.