SP wil onderzoek naar milieu-effecten van boringen schaliegas

11 februari 2011

SP wil onderzoek naar milieu-effecten van boringen schaliegas

De SP-fractie heeft deze week in de commissie Ruimtelijke Zaken opnieuw aandacht gevraagd voor de proefboringen naar Schaliegas, zoals die in Boxtel gaan plaatsvinden. De SP heeft inmiddels contact gehad met een aantal deskundigen en die geven aan dat er toch haken en ogen zitten aan de boringen naar Schaliegas.

Raadslid Eric van den Broek vroeg wethouder Peter van de Wiel in de commissievergadering of hij een zogenaamde MER-studie (Milieu Effect Rapportage) aan de proefboringen wilde verbinden: ‘We hebben nog eens navraag gedaan naar schaliegasboringen en geconcludeerd dat er toch behoorlijk wat risisco’s op de loer liggen. Wij overwegen dan ook om samen met andere partijen een motie vreemd aan de orde van de dag in te dienen, om zo’n MER-studie af te dwingen.’

Uit informatie die de SP heeft ingewonnen, valt op te maken dat er toch schadelijke stoffen in de grond en het grondwater terecht kunnen komen bij de Schaliegasboringen. Wethouder Van de Wiel gaf aan hier van op de hoogte te zijn, maar was vooralsnog niet van plan om bij de proefboringen een MER-studie uit te laten voeren. De SP-fractie beraadt zich nu op vervolgstappen.