Balans van 1 jaar college

29 april 2011

Balans van 1 jaar college

Het college van B&W (Balans, Combinatie 95, PvdA/GL en DPBL) beloofde in haar beleidsprogramma het volgende: de burger centraal, daadkracht, minder inhuur externe bureaus en respect voor de gemeenteraad. Wat is daar het afgelopen jaar van terecht gekomen?

• Al voordat de collegevorming rond was, werd onnodig een duur verkeersbureau ingeschakeld.
  • Wethouder van der Zanden ging in Den Haag pleiten voor verkeersmaatregelen die niet in het gemeentelijk verkeers- en vervoersplan staan en moest in de gemeenteraad diep door het stof.
  • Woedende bewoners uit de Leenhoflaan en omgeving moesten in de krant lezen dat ze misschien een tunnel voor hun deur krijgen.
  • Het college weigerde om een milieu-effectrapportage te laten houden voor de noordelijke ontsluitingsweg, waardoor gevreesd moet worden voor langdurige procedures.
  • Het college verleende veel te snel medewerking aan de proefboringen naar schaliegas. Er had vroegtijdig overleg plaats moeten vinden met omwonenden, werkgevers, Brabant Water en de gemeenteraad.
  • Het college en de coalitiepartijen willen kwetsbare groepen niet ontzien bij de komende bezuinigingen. De kwetsbare burger staat hier dus niet centraal.
  • De directeur van Woonstichting Sint Joseph in Brabants Centrum van 4-2-2011: 'Bij het vorige college werd er sneller gewerkt aan nieuwe plannen. Nu gaat het wat stroperig.'
  • Het rapport over de onderwijshuisvesting werd door het college maandenlang aan de oppositiepartijen onthouden, terwijl de coalitiepartijen wel inzage hadden. 'Dit heb ik in 14 jaar raadslidmaatschap nog nooit meegemaakt', aldus een boos raadslid.
  • Om geen problemen in de coalitie te krijgen stemde Combinatie 95 tegen een motie van de SP om de oversteek bij het Dommelbad veiliger te maken, terwijl de tekst van de motie letterlijk overgenomen was uit de Nieuwsbrief van Combinatie 95.
  • Wethouder van der Zanden toont overigens geen enkele daadkracht als het gaat over de gevaarlijke situatie bij de oversteek bij het Dommelbad. Hij weigert om afdoende maatregelen te nemen. Kennelijk moet er eerst een flink ongeluk gebeuren.
  • Wegens onvoldoende maatschappelijk en politiek draagvlak moest wethouder van der Zanden het parkeerplan Boomgaert intrekken. Er is wel overlegd met ondernemers en horeca, maar niet met omwonenden en instellingen. Het college heeft niet goed naar alternatieven gekeken en een totaalplan ontbreekt.

Conclusie:
Van het beloofde is weinig terecht gekomen en Balans maakt in het verdeelde college en de verdeelde coalitie de dienst uit.