College verkwanselt inspraakprocedure weg Colenhoef

28 juni 2011

College verkwanselt inspraakprocedure weg Colenhoef

Het college blundert als vanouds bij het vormgeven van de inspraak bij het zogenaamde TALK-project. De plannen binnen het TALK-project behelzen onder meer de aanleg van de weg Colenhoef-Kapelweg, die beoogd wordt om de buurt de Kalksheuvel verkeersluw te maken en te zorgen voor een ‘verkeersventiel’ voor bedrijventerrein Ladonk. De inspraak verloopt echter chaotisch en verschillende belangenpartijen hebben zich tegen verkeerswethouder Van der Zanden gekeerd.

Regelmatig probeert het College van B&W plannen er door te drukken, zonder deugdelijke inspraak of zorgvuldigheid in procedures te organiseren. Voorbeelden daarvan zijn de plannen voor een parkeerplaats in het centrum, bouwplannen voor St. Lucas, het realiseren van gevelboerderijen op de Roond, de Schaliegasboringen en nu ook weer de plannen rondom het realiseren van een beperkte Noordelijke ontsluitingsweg.

Verschillende bewoners en belangengroepen zijn daar op tegen en hebben al bezwaarprocedures aangekondigd. Toch weigert wethouder Van der Zanden een onafhankelijk MER-onderzoek uit te voeren, ondanks het kwetsbare gebied waar de weg moet komen.

‘Een slechte zaak dat er zo met plannen wordt omgesprongen’, aldus raadslid Dave van de Ven. ‘Wij zijn het altijd eens geweest met de plannen voor TALK. Die staan zo ook in het GVVP, maar wij hebben wel altijd gezegd dat er omzichtig met procedures moet worden omgesprongen vanwege het kwetsbare gebied. We zullen hogere overheden mee moeten krijgen en dat zal op de manier waarop het College nu te werk gaat moeilijk worden.’

De discussie rondom TALK vond vorige week plaats in de commissie ruimtelijke zaken en zal vandaag een vervolg krijgen in de raadsvergadering.

SP pleit opnieuw voor vrachtwagenverbod Kapelweg en MER-studie bij het TALK-project.