Actie SP tegen bezuinigingen op sociale werkplaatsen slaat aan

29 augustus 2011

Actie SP tegen bezuinigingen op sociale werkplaatsen slaat aan

Afgelopen zaterdag hebben SP-vrijwilligers in anderhalf uur tijd 250 handtekeningen opgehaald tegen de bezuinigingen op de sociale werkplaatsen. Omdat in Boxtel de WSD zetelt blijken veel mensen op de hoogte van de schandalige kabinetsplannen om de sociale werkvoorziening af te breken. Vandaar veel handtekeningen voor de SP-actie bij de Zwaansche Brug en Albert Heijn.

Bezuinigingen kosten 60.000 banen
In totaal wil het kabinet Rutte (gedoogd door Wilders) 650 miljoen bij de sociale werkplaatsen bezuinigen. Dat betekent dat er 60.000 banen gaan verdwijnen voor deze kwetsbare groep. De regering wil dat deze mensen aan de slag moeten bij het reguliere bedrijfsleven, maar iedereen weet dat werkgevers daar niet op zitten te wachten en dat dit slechts mondjesmaat zal gebeuren. Uiteindelijk zullen velen van hen in de bijstand en achter de geraniums terecht komen. En wie nu nog op een wachtlijst voor de sociale werkplaats staat, komt er waarschijnlijk nooit in.

Ketting van werkhandschoenen tegen plannen kabinet
De SP is landelijk een actie gestart om deze plannen van tafel te krijgen. Mensen die tegen de plannen zijn kunnen hun handtekening zetten op een werkhandschoen en daarmee laten zien dat de WSW-werknemers hun werk willen behouden. Van al de ingevulde werkhandschoenen wordt een gigantische ketting van solidariteit gemaakt en overhandigd aan de regering. Deze actie en andere acties, alsmede politieke druk moet er uiteindelijk toe leiden dat de plannen afgeblazen worden. Een opsteker is al dat de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) het bestuursakkoord met de regering op het punt van de bezuinigingen op de sociale werkplaatsen heeft afgewezen.

'Laat de rijken de crisis betalen'
Veel mensen bij Albert Heijn en de Zwaansche Brug spraken hun schande uit over de kabinetsplannen. Een veel gehoorde uitspraak was: 'Ze moeten de rijken de crisis laten betalen en niet de kwetsbare groepen'. De SP in Boxtel gaat de komende weken verder met het ophalen van handtekeningen, zowel bij de WSD als op verschillende locaties in de gemeente.

Ketting van Solidariteit.