Geen verlaging maximum snelheid A2
Geen verlaging maximum snelheid A2
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is niet van plan de maximum snelheid op de A2 ter hoogte van Boxtel te verlagen. Dat is het antwoord op de brief die het College van B&W naar het ministerie stuurde, met het verzoek de maximum snelheid te verlagen naar 100 kilometer per uur. De brief was een uitvloeisel van een motie van de SP, PvdA/Groenlinks en Combinatie 95.
Het ministerie stelt dat al aan de milieu normering wordt voldaan. Daarnaast wordt aangegeven dat een verlaging van de maximum snelheid indruist tegen het regeringsbeleid: ‘In haar brief van 28 februari j l . heeft de minister de Tweede Kamer geïnformeerd over haar voornemens de maximumsnelheid op het gehele hoofdwegennet zoveel mogelijk te verhogen. De mogelijkheden voor een snelheidsverhoging worden voor alle hoofdwegen getoetst aan de wettelijke normen voor lucht en geluid en de beleidsmatige doelstellingen voor verkeersveiligheid en klimaat. Indien voor de A2 bij Boxtel blijkt dat de verhoging niet mogelijk is binnen de wettelijke normen voor luchtkwaliteit en geluid, ligt er een keuze voor: de snelheid slechts voor een deel van de dag verhogen, investeren in hinderbeperkende maatregelen of de maximumsnelheid op het huidige niveau laten.’
In het antwoord stelt het ministerie ook dat er al goede resultaten zijn geboekt m.b.t. de verbetering van de luchtkwaliteit: ‘De afgelopen jaren is de luchtkwaliteit in Nederland, mede door succesvol beleid, verbeterd, ook langs de autosnelwegen. Een belangrijke bijdrage wordt geleverd doordat het wagenpark steeds schoner wordt. Binnen het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) zijn er langs de A2 bij Boxtel geen knelpunten geconstateerd. Er wordt bij Boxtel dus aan de grenswaarden voor luchtkwaliteit (PM10 in 2011 en N 0 2 in 2015) voldaan.’
SP-fractievoorzitter Eric van den Broek is niet verbaasd over de reactie: ‘Dit Kabinet legt de prioriteit op de eerste plaats bij het neerleggen van asfalt en het verhogen van de maximum snelheid en kijkt dan pas naar de leefbaarheid van de omgeving. Die keuze is letterlijk in deze reactie terug te lezen. Eerst de wegen verbreden en de snelheid verhogen en dan pas eventuele maatregelen nemen om de nadelige gevolgen voor de lucht te beperken. Dat past helaas in het beleid van deze rechtse coalitie.’
Brief aan Ministerie van V&W over snelheidsregime A2.
Antwoord van Ministerie inzake snelheidsregime A2.