Ingezonden brief: Bestuurlijke arrogantie

21 september 2011

Ingezonden brief: Bestuurlijke arrogantie

Voor de tweede keer op rij wordt de gemeenteraad voor het blok gezet met betrekking tot parkeren in het centrum. Een paar maanden geleden presenteerde het college (zonder burgers en instellingen te hebben geraadpleegd) het parkeerplan 'Oude Boomgaert' (vijver en boomgaard opofferen), met het dreigement dat als dit niet door zou gaan, er geen sprake kon zijn van een autoluwe markt.

De politiek accepteerde dat niet, het voorstel werd teruggenomen en het college kreeg opdracht om alternatieven te onderzoeken en met een nieuw integraal plan te komen. Het college heeft hier kennelijk niets van geleerd, want nog voordat het nieuwe integrale parkeerplan besproken is in commissie en raad meent het college wederom te moeten dreigen en de raad te chanteren. Nu heet het dat als de vijver niet ingericht wordt als parkeerplaats, de autoluwe markt niet door gaat en de ambities bijgesteld moeten worden.

Wederom wordt het stikken of slikken voor de raad. Op voorhand wordt de discussie lamgeslagen en worden mogelijke alternatieven afgeserveerd. Wat de raad daarover nog te vertellen heeft is niet interessant. Hier is sprake van bestuurlijke arrogantie en minachting van de raad. Bovendien is het zo dat de gemeenteraad beslist wat er gebeurt en niet het college. Als de raad zou besluiten dat de vijver in tact moet blijven en dat de autoluwe markt gewoon door moet gaan, dan moet het college van B&W dit besluit gewoon uitvoeren.

Helaas staat deze arrogante bestuurlijke handelwijze niet op zich, maar is kenmerkend geworden voor dit college. Brabants Centrum staat de afgelopen maanden vol met berichten over verontruste burgers en adviesorganen, die zich bij allerlei plannen gepasseerd voelen door het college. Naast ADO, WeB en Heemkundekring, kan daar naar eigen zeggen ook de Dorpsraad Liempde aan toegevoegd worden (zie Brabants Centrum vorige week). Om nog maar niet te spreken over de vele inwoners van Boxtel die inmiddels zonder enige inspraak plannen naar hun hoofd geslingerd hebben gekregen (onder andere plannen voor tunnelbakken in de Leenhoflaan, langgevelboerderijen Roond, ouders Molenwijkschool in verband met de aangekondigde verhuizing, bouwplannen St. Lucas Burgakker, voorbarige instemming proefboringen naar Schaliegas, negeren omwonenden Oude Boomgaert en vijver),

Hierdoor verkwanselt het college veel kennis en ervaring van het maatschappelijke middenveld en jaagt het veel burgers tegen zich in het harnas. In het beleidsprogramma 2010-2014 staat te lezen dat de burger centraal staat, dat er een tijdige betrokkenheid dient te zijn in de planvoorbereiding en dat de kennis en kunde van de burgers daarbij benut moeten worden. Deze fraaie uitgangspunten blijken loze beloftes te zijn geweest en kunnen definitief de vuilnisbak in. Ik ben benieuwd hoe lang de achterbannen van PvdA/Groenlinks en Combinatie 95 dit nog pikken.

Eric van den Broek, fractievoorzitter SP
Kleine Beemd 61, Boxtel