SP steunt voorstel referendum Schaliegas

10 september 2011

SP steunt voorstel referendum Schaliegas

De SP-fractie heeft afgelopen dinsdag in de gemeenteraad steun gegeven aan het voorstel om de Boxtelse bevolking te raadplegen over het wel of niet boren naar Schaliegas in Boxtel. Het voorstel van D66 werd alleen door die partij en de SP gesteund.

De SP gaf aan dat de discussie over Schaliegas zo gevoelig bij Boxtelaren ligt, dat dit bij uitstek een onderwerp is voor een volksraadpleging. ‘Dat kan via een referendum, maar ook via andere manieren’, zo betoogde SP-fractievoorzitter Eric van den Broek. ‘Punt is dat dit onderwerp de gemoederen heel erg bezighoudt en het College heeft gezegd de boringen te zullen blokkeren als er onvoldoende maatschappelijk draagvlak is. En dat maatschappelijk draagvlak kun je meten door een referendum te organiseren.’

De SP stemde als enige partij in de gemeenteraad in met het voorstel van D66. Het College raadde de motie af, omdat er al een vergunning voor een tijdelijke boring is afgegeven. De coalitiepartijen hielden de rijen vervolgens, zoals zo vaak gesloten, zonder daarbij overigens al te veel inhoudelijke argumenten te gebruiken.

Eric van den Broek keek na afloop niet op van het verloop van de discussie: ‘Het College roept voortdurend dat ‘de burger centraal’ staat, maar die burger en zijn belangengroeperingen merken daar nog bar weinig van. Telkens wordt de inspraak van burgers weer genegeerd en burgers wenden zich steeds meer af van dit gemeentebestuur. Een slechte zaak voor de Boxtelse politiek, maar hopelijk worden een aantal coalitiepartijen nog op tijd wakker.’

Voorlopig moratorium schaliegasboringen Boxtel.