SP verbolgen over opstappen ADO

1 september 2011

SP verbolgen over opstappen ADO

Op de website van Brabants Centrum was vandaag te lezen dat de Adviesraad voor Duurzame Ontwikkeling (ADO) in Boxtel het bijltje erbij neer gooit. Na het college van B. en W. meer dan tien jaar een mening te hebben gegeven over de meest uiteenlopende onderwerpen, wordt het instituut de laatste tijd volledig genegeerd, zo stelt voorzitter Frans de Man volgens Brabants Centrum. De SP is zeer teleurgesteld over deze gang van zaken en wil de onderste steen boven.

‘Dit lijkt het zoveelste voorbeeld van het negeren van de mening van burgers en belangrijke adviesorganen’, foetert fractievoorzitter Eric van den Broek naar aanleiding van de publicatie. ‘Telkens wordt Boxtel opgeschrikt met de wildste plannen, zonder serieus te luisteren naar adviezen van burgers. In dit geval geeft ook ADO aan compleet te worden genegeerd.’

ADO heeft volgens Brabants Centrum aangegeven dat er al langer onvrede bestond over de wijze waarop B. en W. omgaat met de adviescommissie. 'Ervaring leert dat het college op ongevraagde adviezen niet reageert en deze grotendeels naast zich neerlegt. Van gevraagde adviezen wordt afgeweken zonder daarbij een verklaring te geven, terwijl dat wel de afspraak is. Ondanks toezegging van B. & W. bleven verbeteringen uit', zo stelt ADO-voorzitter Frans de Man in Brabants Centrum. 'Integendeel, uit de media vernemen we over plannen als de proefboringen naar schaliegas, de toekomst van De Kleine Aarde, ondergrondse opslag van kernafval en oplaadpunten voor elektrische fietsen. Op geen van deze onderwerpen had het college blijkbaar behoefte aan onze mening.'

De Boxtelse SP-fractie heeft inmiddels met ADO contact opgenomen en zal de kwestie in de volgende gemeenteraadsvergadering bespreekbaar maken. Eric van den Broek zegt er het volgende over: ‘Boxtel had duurzaamheid altijd hoog in het vaandel en luisterde tien jaar lang in zijn algemeen serieus naar de adviezen van de adviescommissie. Onder voormalig wethouder Ger van den Oetelaar zou dit nooit zijn gebeurd.’