Beleidswijzigingen eerst via de gemeenteraad

22 december 2011

Beleidswijzigingen eerst via de gemeenteraad

Deze week heeft de SP-fractie een discussie opgeworpen over de wijze waarop het college op dit moment omgaat met door de gemeenteraad vastgesteld beleid. Zo werd in het geval van de verkoop van de locatie Oranjelaan Liempde het beleidsprogramma volledig genegeerd, door deze locatie niet te bestemmen voor woningbouw, maar deze te verkopen aan een particulier. Een motie van de SP werd aangenomen, met alleen een tegenstem van de fractie van D66.

De discussie in de gemeenteraad over de motie van de SP ging vooral over de overwegingen van de motie, omdat coalitiepartijen er moeite mee hadden dat de SP in de overwegingen de kwestie Oranjelaan noemde als voorbeeld, zoals besluitvorming niet moet gaan.

Raadslid Dave van de Ven over de discussie: ‘Gek genoeg hadden partijen geen moeite met het besluit van de motie, die vervolgens aangeeft hoe de besluitvorming eigenlijk wel moet gaan.’

Burgemeester Van Beers stelde dan ook namens het college het niet eens met de overwegingen in de motie, maar wel akkoord te kunnen gaan met het besluit van de motie. Met die toelichting werd de motie door de gemeenteraad aangenomen. ‘Ik hoop met deze uitspraak in de hand dat door de raad vastgesteld beleid niet meer zo gemakkelijk genegeerd wordt’, aldus Dave van de Ven naar aanleiding van de discussie.’

Motie Beleidswijzigingen.