SP roept op tot schaliegasvrij Boxtel

23 januari 2012

SP roept op tot schaliegasvrij Boxtel

De Boxtelse SP-fractie pleit er bij het gemeentebestuur voor om Boxtel uit te roepen tot schaliegasvrije gemeente. Dit nadat vorige week bekend werd dat het mijnbouwbedrijf Cuadrilla koste wat het kost de schaliegasboringen in Boxtel door wil laten gaan.

Cuadrilla heeft vorige week laten weten dat het bedrijf met het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie bezig is uit te zoeken hoe men de vergunningsprocedure voor het uitvoeren van (proef)boringen in Boxtel het beste kan aanvliegen. Voor de Boxtelse SP-fractie is dat aanleiding geweest om nu bij het Boxtelse college een helder standpunt te vragen tegen boringen naar schaliegas in Boxtel. ‘Daar is geen politiek en maatschappelijk draagvlak voor en het past niet in de economische en ruimtelijke toekomstvisie voor Boxtel’, aldus fractievoorzitter Eric van den Broek naar aanleiding van de brief.

In het schrijven vraagt de SP het college Boxtel uit te roepen tot schaliegasvrije gemeente en dit te melden aan Cuadrilla. Daarnaast wil de SP dat de gemeente de reeds van Cuadrilla ontvangen bedragen voor de huur en de goodwill aan het bedrijf terugstort. Eric van den Broek daarover: ‘Dit om alle zweem van afhankelijkheid in de besluitvorming te vermijden. Daarnaast geeft Boxtel daarmee een geluid af dat men geen medewerking wil verlenen aan schaliegasboringen.’

Boxtel: schaliegasvrije gemeente
De SP roept het college daarnaast op Boxtel uit te roepen tot schaliegasvrije gemeente: ‘We willen de boringen eigenlijk niet, er is geen enkel draagvlak voor en het strookt ook niet met de ruimtelijke en economische toekomstplannen voor Boxtel. Die zijn er immers in grote mate op gericht om de eigenheid van Boxtel te bewaren en te versterken’, aldus Van den Broek. ‘Binnen die plannen willen we nu juist bedrijvigheid stimuleren die de karakteristieken van een landelijke gemeente versterken, zoals duurzame landbouw, ondernemersmogelijkheden in een aantrekkelijk centrum en buitengebied dat oog heeft voor cultuurhistorische waarden, kleinschalige recreatie en toerisme. Ook om die reden zijn schaliegasboringen in Boxtel niet wenselijk.’

De gemeente heeft tot nu toe aangegeven een definitief standpunt te willen afwachten tot Cuadrilla heeft aangegeven hoe men verder wil met haar vergunningaanvraag. Cuadrilla heeft vorige week aangegeven linksom of rechtsom daarmee verder te willen.

Brief aan College van B&W met vragen over terugstorten bedragen aan Cuadrilla en Boxtel uitroepen tot schaliegasvrije gemeente.
Bijlage bij brief; memo van 22 december 2011.