Openbare bijeenkomst schaliegas na kritiek SP

8 februari 2012

Openbare bijeenkomst schaliegas na kritiek SP

De Boxtelse gemeenteraad krijgt de mogelijkheid om in een aparte vergadering haar zegje te doen over het onafhankelijk onderzoek naar de gevaren van schaliegasboringen, zoals dat door het ministerie van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie is toegezegd. Waarschijnlijk gaat de bijeenkomst volgende week woensdag 15 februari plaatsvinden in de raadzaal van het gemeentehuis. De SP uitte afgelopen week felle kritiek nadat bekend was geworden dat het ministerie de bijeenkomst in beslotenheid, zonder raadsleden wilde organiseren.

De gemeenteraad is gisteren via de fractievoorzitters in het seniorenconvent door de burgemeester bijgepraat over de draai die het ministerie gemaakt heeft. De kritiek van de SP leidde er vorige week vrijdag toe dat de voor het schaliegasdossier verantwoordelijke wethouder Peter van de Wiel alsnog daadkracht toonde naar het ministerie, door stevig te pleiten voor het betrekken van de Boxtelse gemeenteraad. De gemeenteraad was niet op de hoogte gebracht over de bijeenkomst en moest uiteindelijk in Brabants Dagblad teruglezen dat het college van B&W door het ministerie benaderd was voor een consultatiebijeenkomst.

Fractievoorzitter Eric van den Broek van de SP is uiteindelijk blij met de uitkomst: ‘Het blijft natuurlijk uiterst vreemd dat de raadsleden over zo’n gevoelig onderwerp uit de krant moeten vernemen dat er bijeenkomsten zijn georganiseerd. Dat had het college van B&W ook zelf kunnen verzinnen! Dat er nu uiteindelijk toch actie is ondernomen stemt ons tevreden. Wij gaan er daarbij vanuit dat de bijeenkomst ook openbaar zal zijn.’

In het seniorenconvent is gisteren door burgemeester Van Beers gezegd dat Boxtel vandaag met het ministerie overlegt over de definitieve datum van het overleg en of het een openbaar overleg zal zijn.