SP blij met teruggekeerd jongerencentrum, inloopfunctie kan nog beter

27 maart 2012

SP blij met teruggekeerd jongerencentrum, inloopfunctie kan nog beter

Gisteren werd er in de commissie maatschappelijke zaken gedebatteerd over de evaluatie van jongerencentrum B-town. De SP is in haar nopjes over het feit dat het jongerencentrum steeds beter begint te draaien, maar vindt dat met name de inloopfunctie en bekendheid van het jongerencentrum nog beter kan. Alleen de partijen D66 en VVD gaven tijdens de commissievergadering aan dat er teveel geld naar het jongerencentrum gaat, in relatie tot de resultaten. SP’er Eric van den Broek betitelde de mening van die partijen als ‘kortzichtig’.

Jongerenbeleid na jaren weer terug
De SP heeft er jarenlang voor gepleit dat er weer een goed jongerenbeleid, inclusief volwaardig jongerencentrum in Boxtel zou terugkeren en is blij dat de weg naar B-town in de afgelopen drie jaar steeds beter gevonden wordt. Raadslid Eric van den Broek zei daar het volgende over: ‘Het is in het verleden een schande geweest dat het jongerenwerkin Boxtel tot de grond toe afgebroken is en we zijn er daarom blij mee dat het jongerencentrum B-town in 2009 in Boxtel haar deuren opende. Het jongerencentrum haalt na enige aanloopproblemen nu haar doelstellingen. Wij zijn daar erg gelukkig mee en vooral ook dat dit gebeurt vanuit een idee dat dit is ingebed in een integraal en breed jongerenbeleid. Het jongerencentrum staat immers niet op zich, maar maakt onderdeel uit van een totaal jongerenbeleid.’

Daar zit tegelijkertijd ook de zorg van de SP. Het college stelt in haar evaluatie dat het er ‘ruim’ in geslaagd is een groeiend bereik onder jongeren te realiseren. Maar de toevoeging ‘ruim’ lijkt de SP wat te uitbundig. In de praktijk komt de aanloop van jongeren schoorvoetend van de grond. Het bereik van jongeren is groeiende, maar blijft wel een punt van zorg en voortdurende aandacht. Met name de inloopfunctie blijft nog achter bij een aantal activiteiten die B-town organiseert.

D66 en VVD kortzichtig
Geen goed woord had SP’er Eric van den Broek over voor de bijdrage van D66 en VVD. D66 zette in haar eerste termijn onomwonden haar vraagtekens bij de jaarlijkse investering in het jongerencentrum, in relatie tot het gebruik door jongeren. De fractie van de VVD sloot zich daar vervolgens bij aan en vond dat de taken van het jongerenwerk wellicht ook overgeheveld konden worden naar reguliere organisaties, zoals sportverenigingen.

Van den Broek daarover: ‘Dat is wel erg kortzichtig. D66 en VVD gaan er volledig aan voorbij dat het jongerencentrum is ingebed in een breed jongerenbeleid, dat het bezoek groeiende is en dat ook het aantal activiteiten in drie jaar flink is gegroeid. Daarbij is het jongerenbeleid voor iedereen bedoeld, dus ook voor jongeren die om wat voor reden dan ook buiten de boot van reguliere verenigingen vallen.’