Jubileumfeestje VNG op kosten van de gemeenschap

6 april 2012

Jubileumfeestje VNG op kosten van de gemeenschap

Twee weken geleden riepen wij het college van B&W van Boxtel op om het jubileumfeestje van het 100 jarig bestaan van het VNG te boycotten. Reden hiervan zijn de zeer hoge kosten van het programma, dat door de deelnemers (lees gemeenschap) moet worden opgehoest. Vanuit het college kregen we te horen dat vanuit Boxtel alleen wethouder Van Aert en de gemeentesecretaris worden afgevaardigd. Wat de SP betreft voor een groot deel weggegooid geld. Dat feest had in deze tijd best wel wat minder gekund en het Boxtelse college had dat wat de SP-fractie betreft ook uit moeten dragen. Hieronder de link naar de brochure met het feestprogramma en wat het de gemeenschap gaat kosten (bron: VNG website) en de reactie van het Boxtelse college.

Folder Jubileumcongres VNG met het feestprogramma (Pagina 6 en 7).

Website VNG Jaarcongres met prijslijst.

Reactie Boxtelse College van B&W
We zijn als Boxtel over het algemeen terughoudend in onze vertegenwoordiging. Het VNG-congres is een plek waar veel informatie bij elkaar komt en belangrijke besluiten genomen worden. Zo is vorig jaar zwaar gediscussieerd over het bestuursakkoord en de bezuinigingen op de sociale werkvoorziening. Gezien de uitdagingen waar de gemeenten voor staan, wil Boxtel haar stem in dit soort belangrijke discussies niet verloren laten gaan.

Met de drie grote decentralisaties (werken naar vermogen, maatschappelijke begeleiding en jeugdzorg) in het vooruitzicht, gaan vanuit Boxtel dit jaar wethouder Anton van Aert en gemeentesecretaris Jan Fraanje. Zij zullen de gemeente zowel bestuurlijk, als ambtelijk vertegenwoordigen. Het accent ligt niet op het feest, maar op inhoudelijke zaken.

De kosten voor het tweedaagse congres komen ten laste van de gemeente en bedragen € 842,50 per persoon en bedraagt niet veel meer dan andere jaren. Voor Boxtel is het belangrijk contact te onderhouden met collega gemeenten, kennis te vergaren en deel te nemen aan besluiten over gezamenlijke standpunten namens alle gemeenten.

Reactie SP
Het is dus mogelijk om alleen aan de (gratis) algemene ledenvergadering deel te nemen. Onze SP fractie betreurt het dat het college geen statement heeft willen maken, door alleen met een afvaardiging naar de gratis ledenvergadering te gaan. Dan hadden de doelstellingen van kennis vergaren en netwerken immers ook gehaald kunnen worden.

Gemeenschapsgeld over de balk smijten, in de traditie van het college
Het wel naar dit dure festijn gaan past overigens in de traditie van het college om gemeenschapsgeld over de balk te smijten, zoals dat bijvoorbeeld ook gebeurde door al externen in te schakelen nog tijdens het proces van coalitievorming, door onhaalbare en onwenselijke plannen voor te bereiden voor bijvoorbeeld het dempen van de vijver (ambtelijke kosten) en door onnodige politieke keuzes te maken voor de verplaatsing van de wijkoverstijgende Jenaplanschool naar Munsel/In Goede Aarde (zodat 2 van de 4 coalitiepartijen voor het oog en over de rug van het volk toch nog hun politieke stokpaardje kunnen berijden).

Vragen Boxtelse SP over aanwezigheid college bij duur VNG-feest.